Kongo i fokus när eleverna debatterade i FN

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

"Det var kul och jag fick verkligen en inblick i hur arbetet i FN fungerar". Citatet kommer från en av de närmare 100 eleverna från andra året på SA-programmet som under två skoldagar medverkat i årets FN-rollspel.

Årets rollspel lyfter mänskliga rättigheter i konfliktsituationer med särskilt fokus på situationen i konfliktdrabbade DR Kongo. Under ett FN-rollspel ikläder sig varje elev rollen som delegat från ett land i världen och ska i sakfrågor debattera, förhandla och agera utifrån detta lands principer. Som förberedelse inför rollspelet har eleverna läst in sig på sitt land, skrivit resolutionsförslag för nya internationella avtal och tränat på retoriska strategier för debatt och tal.

Den nervositet som inledningsvis uppvisade sig bland delegaterna försvann snabbt då förhandlingarna tog fart. Eleverna har talat, propagerat, belyst orättvisor och försökt att agera enligt sina givna roller. Inte en lätt match att agera utifrån värderingar som man själv inte bär. Generalförsamlingens öppnande bjöd på celebert digitalt besök av Ellinor Ädelroth, professor emerita från UmU, som under ett decennium arbetat nära fredspristagaren Dennis Mukwege i hans arbete att motverka det sexualiserade våldet i konflikter.