Fyra lärare på Dragonskolan är nominerade till Guldäpplet

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Hela fyra lärare på Dragonskolan är nominerade till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. De nominerade är: Anna Lodén, Anneli Andersson, Erik Forssell och Pernilla Nordlund.
– Det är väldigt roligt och ett erkännande för vårt arbete med iMitten.se, vår egen plattform med material från både elever och personal på skolan, säger Jennifer Hedström, rektor på Dragonskolan.

Guldäpplet är ett nationellt lärarstipendium som delas ut årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som samtidigt inspirerat elever och kollegor.
– För oss som arbetar med IT i undervisningen är Guldäpplet ett av de finaste priserna man kan vinna som pedagog i Sverige. Guldäpplet har funnits sedan 2002 och växer sig allt större för varje år som går, säger Niclas Lind, IT-pedagog på Dragonskolan.

En egen digital kanal

De nominerade lärarna har alla, tillsammans med sina elever, jobbat med iMitten.se.
– Huvudsyftet med plattformen är att eleverna på skolan ska få möjlighet att publicera sina arbeten i en egen digital kanal. Förhoppningsvis kan det som våra elever producerar bidra med glädje, kunskap och inspiration, säger Niclas Lind.
Under året har pandemin ytterligare klargjort betydelsen av de digitala möjligheterna i undervisningen. Umeå har ingen stor tradition av att nominera pedagoger till Guldäpplet, och tidigare har endast en (1) gymnasielärare från Umeå varit nominerad.

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras i samband med den digitala Bokmässan den 25 september. Den slutliga vinnaren presenteras i samband med Guldäpplets dag som kommer att hållas i Stockholm under hösten, datum för dagen är inte fastställd.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Regioner Specialpedagogiska skolmyndigheten, Gleerups, ILT Inläsningstjänst AB, Netsmart AB, Studentlitteratur AB, samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator.

För mer information kontakta:
Niclas Lind
IT-pedagog