• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Elever prisades vid postervisning för att locka till fortsatta studier i naturvetenskap

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Torsdag 2 maj genomförde Dragonskolan en så kallad postervisning, där alla elever som läser tredje året på naturvetenskapliga programmet fick presentera sina gymnasiearbeten. Skolans förhoppning var att arrangemanget skulle bidra till fortsatta studier i naturvetenskap.

För studenterna är postervisningen även en möjlighet att lära av varandra och samtidigt visa upp sina arbeten för föräldrar och andra besökare.
– I universitetsvärlden är så kallade postervisningar, där forskare presenterar sina senaste rön och inspirerar till fortsatt forskning inom fältet, ett välkänt fenomen, säger Hanna Uvell, lärare på Dragonskolan.

Samtliga elever som går ut tredje året på det naturvetenskapliga programmet har gjort gymnasiearbeten som paketerats som ”posters”. Under kvällen fick besökarna ta del av studenternas arbeten och bjöds på dryck och snacks. En jury bestående av forskare från Umeå Universitet och lärare från Dragonskolan gick igenom de olika bidragen och tre bidrag belönades för bästa postrar.

Vinnare från vänster: Alva Engström, Marjam Mosleh och Matilda Molander (NA3CD). Pris för snyggaste poster. Linus Kapstad och Wilhelm Olofsson (NA3NU). Pris för bästa poster (innehåll).
Calle Lindkvist och Jenny Backsten (NA3EF). Pris för bästa poster (innehåll).

För mer information kontakta:

Hanna Uvell
Lärare, Dragonskolan