• Startsida

Kontakta Sörmjöle skola F–6

Sörmjöle skola F–6

Besöksadress: Bygdegårdsvägen 3

Sörmjöle skola öppnades 1993 och fyllde 30 år under 2023. Fritidspedagogen Barbro Rath har varit med sedan starten. ”När man jobbat 30 år på en skola och eleverna återvänder som föräldrar ser jag det som ett gott betyg” säger hon.

Barbro Rath, fritidspedagog på Sörmjöle skola.

Vad upplever du är den största skillnaden på skolan 2023 från 1993?

– När skolan startade var fritids var mer möblerat som ett vardagsrum, med soffor och låga lampor. Eleverna åt på den tiden sin lunch i klassrummen och vi hade över lag färre barn på fritids. Idag äter eleverna lunch på fritids. Vi har förvandlat rum för att få till de ytor som behövts för olika ändamål.

Hur firades jubileet på skolan?

– Det bjöds på glass och eleverna fick titta på ritningen av skolan från när den byggdes och rita hur de tror att skolan kommer se ut om 30 år. Teckningarna, foton och en tidningsartikel från 1993 har suttit uppe för beskådan på skolan.

Berätta om ett roligt minne från tiden på skolan.

– Det var en spännande tid då Heidi Andersson var på skolan och spelade in Miljöhjältarnas första säsonger. Höstterminen 2008 spelades miljöhjältarna in på skolan tillsammans med årskurs 5 och 6 som medverkade i olika uppdrag. Vårterminen 2009 spelades det in i Sörmjöle igen, men då hemma hos eleverna. Jag var inte direkt inblandad, men alla märkte att tv-teamet var där.

Hur skulle du beskriva Sörmjöle skola?

– En liten skola där alla känner varandra. Barnen är omtänksamma om varandra.

Vilket är ditt smultronställe i Umeå kommun?

– Sörmjöle skola förstås! Jag trivs med barn och personal. När man jobbat 30 år på en skola och eleverna återvänder som föräldrar ser jag det som ett gott betyg. När man kan far- och morföräldrarna vid namn känns skolan som ett andra hem.