Lek och skräpplockning som eleverna längtar till

Kontakta Sörmjöle skola F–6

Sörmjöle skola F–6

Besöksadress: Bygdegårdsvägen 3

För 12:e året i rad arrangerade Sörmjöle skola sin populära skräpplockardag för eleverna. – Så snart våren kommer börjar barnen längta efter den här dagen. Det är tradition!, säger Barbro Rath, fritidspedagog på Sörmjöle skola.

Lek och skräpsortering

Skoldagen börjar med den årliga skräpplockarleken. Årskurs 5 och 6 är utklädda till älvor och troll. Trollen har varit busiga och stökat ned hela skolgården med en massa olika skräp. Elevernas uppgift är att städa upp skolgården på skräp och sortera skräpet rätt i utställda återvinningskorgar.

Eleverna får dock se upp! Om trollen tar dem måste de stå still och räcka upp handen så att en älva kan komma och rädda dem. Det gör de genom att eleven säger något man kan göra som är bra för miljön, exempelvis att man ska panta flaskor. Sedan kan eleven fortsätta städa.

– Tycker man att det är lite läskigt med de äldre, utklädda barnen kan man hålla i ett pappersskräp hela tiden, då slipper man undan, säger Beatrice Lindman, lärare på Sörmjöle skola.

Vi frågar en av de äldre eleverna som springer förbi om vad som är det bästa med skräpplockardagen och får svaret;

– Då får man skrämma folk! Sannolikt minns hen de tidigare årens skräpplockarlekar där man kanske själv var den som jagats av trollen.

– Innan, under min praktik här på skolan, berättade barnen om den här dagen och sa att du måste komma hit och se, säger Beatrice Lindman. Och hon tycker att det är en viktig tradition att hålla fast vid.

När hela skolgården är städad lämnas skräpet på återvinningsstationen bakom skolan och alla elever bjuds på isglass.

Återvinningskärl ute på skolgården.

Nytt upplägg kan skapa framtida engagemang

Efter leken och förmiddagsrasten så går eleverna ut i byn i faddergrupper och plockar skräp. Varje grupp har blivit tilldelad ett område i byn där de ska plocka upp skräp. De har fått kartor för att se var de ska städa. När de plockat färdigt sorterar de skräpet och lämnar det på återvinningsstationen.

Tidigare år brukar skolan anordna en tipspromenad, men i år blev det städning utanför skolgården istället.

– Tanken med att gå utanför skolgården är att utvidga barnens perspektiv när det kommer till skräp och skräpplockning. På skolan är ju allt arrangerat och en kul grej och det ser kanske inte ut så på andra ställen. Det lär förhoppningsvis barnen att agera när de ser skräp i sin omgivning längre fram i livet, säger Beatrice Lindman, lärare på skolan.

Fritidspedagog på Sörmjöle skola visar eleverna hur de ska sortera skräpet de hittar.

Barbro Rath, fritidspedagog på Sörmjöle skola, visar eleverna hur de ska sortera skräpet de hittar.

Många initiativ under året

Miljötänket finns naturligt alla dagar på året i Sörmjöle skola. Eleverna tömmer till exempel komposten en gång i veckan och man sorterar skräp i klassrummen. De brukar också delta i Kartongmatchen, en tävling anordnad av Tetra Pak, där eleverna under höstterminen utför olika delmoment. Det finns även en liten skolträdgård ute på skolgården.

– Gräslöken försvinner så snart det växt upp ett strå, skrattar Barbro Rath. Även Ängssyran, ett ogräs som smakar salt och surt, är populära.

Varje år planterar man också tomat- eller gurkplantor för årskurs 1 och 2 att ta hand om på skolan tills de är klara att tas hem för eventuell utplantering.

– Hållbarhet är mer än bara skräp, avslutar Barbro Rath.