Filippa går tredje året

Möt Johanna som går på Estetiska programmet med inriktning musik på gymnasiet

– Jag tycker att det är så speciellt med Ume hur man har en relation mellan lärare och elever. Läraren ser eleven som en människa och eleven ser läraren som en människa och inte bara någon som spottar ut information, säger Rasmus.

Varför valde du naturvetenskapsprogrammet, Erik Svärdh?

Jag valde natur för att jag inte vet vad jag ska bli sen, men jag är säker på att jag vill plugga vidare. Då är natur bra för då kan jag bli allt, förutom typ språklärare.

Hur är det att gå på natur på Umeå?

Det är trevlig stämning hela tiden. Man får hjälp när man behöver hjälp, men man känner sig ändå självständig. Lärarna påminner hela tiden om att det inte finns några dumma frågor. Om man behöver hjälp ska man bara fråga.

Vad har du lärt dig och hur har du utvecklats här?

Jag har lärt mig mycket matte, såklart. Jag har fått massor av nya kompisar här, från olika skolor i Umeå och utanför Umeå också. Det gör att man lär sig att se saker från nya perspektiv.

Vad har du för framtidsplaner?

Jag vet inte riktigt vad jag vill bli, men jag vet att jag vill plugga vidare inom naturvetenskapen. Kanske astrofysiker eller marinbiolog