Kontakta Naturskolan

Naturskolan

Besöksadress: Maja Beskowskolan Fridhemsvägen 2 903 37  Umeå

Temaförslag

På den här sidan kan du se våra temaförslag. Teman som vi försöker vi forma på bästa sätt efter årstid. Elevernas ålder och skolans närmiljö spelar naturligtvis också in. Vissa teman fungerar hela läsåret, medan andra är mer årstidsbundna.

Det är bra att vara medveten om att en naturskoledag innefattar väldigt mycket, oavsett rubrikerna på valda teman. Det är allt från rörelse, kommunikation, samarbete, svenska och i flera fall ett skapande arbete.

Svenska ute

Passar bäst barmarkstiden.
Lekar och övningar med bland annat ord, begrepp och kanske lite naturpoesi.

Matte ute

Passar bäst barmarkstiden.
Matematik ute tillsammans med rörelse och lek. Utmärkt om vi kan koppla ihop det vi gör ute med vad som sker på de vanliga mattelektionerna i klassrummet.

Eld

Passar hela läsåret.
Elden har alltid fascinerat människan. Den har både skyddat oss mot kyla och faror genom årtusenden. Att kunna göra upp eld har varit livsavgörande. I små grupper får eleverna lära sig göra upp en egna eldar. Den här dagen plockar vi gärna fram muurikkan och tillagar lunchen ute.

Smådjur i vatten

Passar bäst i början eller i slutet av läsåret.
Många av de småkryp vi ser flyga omkring på sommaren har tillbringat större delen av sitt liv i vatten.
Vi lär oss utseenden och namn på de vanligaste småkrypen och fascineras av deras överlevnadsstrategier.

Nedbrytare

Passar bäst i början eller i slutet av läsåret.
Naturens egen stora kompost bryter ner dött växtmaterial och för näringsämnena vidare i kretsloppet. Markens småkryp och svampar synas och vi lär oss skilja på insekter och spindeldjur, maskar och larver.

Träd och blommande växter

Passar bäst i början eller i slutet av läsåret.
Vi tittar närmare på våra allra vanligaste växter och träd i skolans närhet.

Naturen på vintern

Passar bäst november - april.
Djuren på vintern: Vad har djuren för tricks för att klara av denna kalla mörka årstid?
Vi letar bland annat spår i olika former från några av skogens invånare. Bra spårsnö gör det roligare.
Träden och växterna på vintern: Vad finns det för träd runt skolan? Ganska lätt är det att känna igen ett lövträd på sommaren genom att titta på bladen. Men hur känner man igen träden på vintern?
Vi lär oss skilja på de olika lövträdens knoppar och hur olika träd och växter klarar vintern.

Granskogen

Passar bäst den snöfria delen av året.
Granskogen är vårt lands vanligaste skogstyp. I temat tar vi upp exempel på närningskedjor och tittar närmare på typiska djur och växter som lever där.

Mossor och lavar

Passar mycket bra långt in på hösten.
Mossor och lavar är av stor betydelse för allt levande, men få lägger märke till dessa rotlösa individer. Vi lär oss känna igen de vanligaste arterna och vad de används till – nu och i historien.

Fåglar

Passar bäst mars - juni.
Fåglar finns överallt, vissa hela året, andra hos oss bara under sommarhalvåret. Vi koncentrerar oss på våra vanligaste fåglar i vår närhet. Innan vi går ut lyssnar försöker lära oss några läten och utseenden.

Friluftsliv

Passar hela läsåret.
I det här temat testar vi bland annat spritkök, bygger skydd mot väder och vind. Vi lär oss några användbara knopar och tar upp vad allemansrätten innebär för oss. Kanske blir det också uppslag till lite naturpoesi. Temat lämpar sig bäst för åk 4 – 6.

Land Art

Passar i början eller slutet av läsåret.
Eleverna skapar konstverk i skogen med hjälp av naturföremål. Det här är ett tema som är utmärkt att kombinera med ett annat tema. Till exempel träd- eller granskogstemat.

De globala målen, en fördjupning

Passar hela läsåret, men bäst den kalla mörka årstiden.
Genom de 17 globala målen för en hållbar utveckling vill världens länder fram till 2030:

- avskaffa extrem fattigdom
- minska ojämlikheter och orättvisor i världen
- främja fred och rättvisa samt
- lösa klimatkrisen

Vilka är de globala målen? Vi tittar lite extra på något eller några av dessa mål. Till exempel målen om vatten och sanitet, energi, konsumtion, ekologisk mångfald och klimatförändringar. Temat passar bra den kallaste och mörkaste tiden på året då det inte kräver några längre stunder utomhus.
Temat lämpar sig bäst för åk 4 – 6.

Senast uppdaterad: 16 januari 2024
Sidan publicerad av: Hans Lindborg