Kontakta Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Kultur för hälsa

Vi vet att många barn och unga kämpar med att klara av vardagen och alla dess krav. Vi tror att kreativitet, skaparglädje och sammanhang ökar välmående, skapar självkänsla och kan vara en tillgång för att orka med allt annat i livet. Kulturskolan har därför startat kurser utvecklade för barn & unga med risk för psykisk ohälsa.

Är du barn eller ungdom som vill ha en aktivitet?

För vissa kan steget att hitta en aktivitet vara svårt och vi vill göra det så bra som möjligt för dig. Det finns möjlighet att få komma innan och titta på lokalterna och träffa lärare innan kursstart, eller andra anpassningar för att det ska kännas okej. Vi har både enskillda och gruppaktiviteter och tillsammans kan vi prata ihop oss om vad som skulle passa dig bäst. Att hitta en aktivitet är för många inte så enkelt men prova och ge det en chans!

Är du en förälder som söker en skapande aktivitet till ditt barn?

En stor del av vår verksamhet sker genom enskilda lektioner med pedagoger, varav många har stor vana och erfarenhet att träffa barn med olika svårigheter. Genom dialog med er som vårdnadshavare kan vi skräddarsy ett upplägg och anpassa verksamheten för barnets bästa möjliga upplevelse.

Viss gruppverksamhet passar även bättre för barn med speciella behov, exempelvis NPF-teater, skapande dans och bildkurser. Vi samarbetar även med Hikikomori och Våga växa och bedriver verksamhet för barn med problematisk skolfrånvaro.

Därför vill vi genom samtal med dig som vårdnadshavare se vad som kan passa just er.
Kontakta oss via e-post så ringer vi upp er. Kontaktuppgifter hittar du nedan.

Arbetar du inom skola?

Vi har möjlighet att utforma verksamhet som lämpar sig att bedrivas dagtid i skola för att underlätta för gruppen av barn och unga som kan ha svårighet att klara skolan på olika sätt. Redan idag bedriver vi verksamhet under och i direkt anslutning till skolan på några skolor. Det kan exempelvis vara pass av skapande dans, poesi, bild och form, eller något annat som just ni ser behov av. Kontakta oss via e-post så hör vi av oss.

Kontakta oss:

Kultur för hälsa är ett nationellt 3-årigt projekt med finansiering från Allmänna Arvsfonden. Syftet är att landets kultur- och musikskolor ska ge fler barn och unga bättre uppväxtvillkor genom att främja psykisk hälsa med kultur som resurs. Förutom projektets mål att nå målgruppen hoppas vi bygga en långsiktig struktur för samverkan mellan Kulturskolan i Umeå, skolan, elevhälsan och fritiden, för att på lång sikt gemensamt kunna arbeta för att främja barn & ungas psykiska hälsa.

Senast uppdaterad: 3 april 2024
Sidan publicerad av: Josefin Löfgren