Välkommen till oss på Maja Beskow!

3 okt - 2 maj
majabeskowgymnasiet@umea.se

Du som går i årskurs 9 (eller är vårdnadshavare till en elev i åk 9) och vill veta mer om Maja Beskowgymnasiet och våra program - här finns info inför gymnasievalet 2023:

Infokväll om NIU/RIG måndag 3 oktober 2022

Varje år har vi en informationskväll i oktober då vi välkomnar både elever och vårdnadshavare till oss för att få mer information om Umeå Elitidrottsgymnasium och de olika idrotter vi erbjuder.
Vilka program kan man välja? Hur går antagningsprocessen till? Hur ser dagarna på gymnasiet ut? Det är några av de frågor du får svar på under kvällen.

Skolbesöksveckan v. 47

Du som går i nian (i Umeå eller i nån av Umeås kranskommuner) är varmt välkommen till Maja Beskowgymnasiet under v.47. Besöket sker någon av dagarna tisdag-fredag beroende på vilken skola du går på, du får mer information av din skola. Vi hoppas att besöket på Maja Beskowgymnasiet kommer att hjälpa dig att fatta ett klokt val inför dina fortsatta studier.
Du som är intresserade av Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL) hänvisas till att besöka programmet under skolbesöksveckan då vi har ett begränsat antal PRASO-platser på programmet i år.
Du som är intresserade av att söka till Umeå Elitidrottsgymnasium hänvisas till att besöka Ekonomi-, Naturvetenskaps- eller Teknikprogrammet under skolbesöksveckan. Under vår infokväll i jan -23 kommer du ha möjlighet att besöka Barn- och fritidsprogrammet.

PRASO - besök ett program

Från och med vecka 48 och till och med vecka 6 erbjuder vi prasobesök (praktisk skolorientering) på flera av våra gymnasieprogram. Praso innebär att du som går i nian får följa med en klass för att prova på hur det är att gå där - det här är ett jättebra tillfälle att känna efter om programmet/skolan passar dig. Anmälan är stängd, men öppnar eventuellt i april!
Obs! Barn- och fritidsprogrammet tar emot PRASO-besök, men endast för elever som är antagna till Umeå Elitidrottsgymnasium.

Nytt! Infokväll för vårdnadshavare torsdag 1 december 2022

Efter önskemål kommer vi i år att välkomna vårdnadshavare till en elev i åk 8 & 9 till en informationskväll torsdag 1 december. Du som vårdnadshavare är varmt välkommen till oss för att få mer information om skolan och de gymnasieprogram vi erbjuder. Både lärare och rektorer finns på plats, du har möjlighet att besöka bokbord och ställa frågor och gå en rundvandring om du vill.

Infokväll för elever och vårdnadshavare torsdag 26 januari kl. 18.30

Du som går i åk 8 eller 9 samt är vårdnadshavare till en elev i åk 8 eller 9 är hjärtligt välkommen till vår informationskväll för att få mer information om skolan och våra gymnasieprogram. Du har möjlighet att besöka två program under kvällen, träffa elever, lärare, rektorer och personal från våra elevhälsoteam. Du har även möjlighet att ställa frågor och gå en rundvandring på skolan.

PRASO-besök i vår

I samband med att omvalet öppnar i april erbjuder vi PRASO-besök (PRASO = praktisk skolorientering) vid fyra tillfällen. Då är du och dina kompisar välkomna att besöka Maja Beskowgymnasiet för att få mer info om skolan och de program vi erbjuder. Ni får träffa rektor, några lärare och elever från de olika programmen samt gå en rundvandring. Besöket avrundas med lunch i vår skolrestaurang. Gör anmälan här!

Träffa rektor och få mer information om skolan

Då vi inte kommer att erbjuda någon infokväll i april är du och dina vårdnadshavare varmt välkomna att kontakta rektor för en personlig träff. Vi kommer att göra allt vi kan för att hitta en tid som passar er innan omvalet stänger tisdag 2 maj. Mejla till: henrik.ragnvaldsson@umea.se

Välkommen till Maja Beskowgymnasiet!

Datum: 3 oktober 2022 - 2 maj 2023
Tid: 08:00 - 20:30