Välkommen till digital infokväll onsdag 3/2

3 feb
dragonskolan@umea.se

Onsdag 3 februari 2021 kl. 18.30-21.00 är du som går i åk 8 & 9 samt vårdnadshavare till elever i åk 8 & 9 hjärtligt välkomna till Dragonskolans Idrottsgymnasiums digitala infokväll. Du som ska välja till gymnasiet får då möjlighet att få mer information om Idrottsgymnasiet och våra utbildningar.

Vi kommer att hålla tre informationspass där samma information ges vid alla tillfällena, detta för att du ska ha möjlighet att besöka oss den tid som passar dig bäst. Under informationspasset får du veta mer om Dragonskolans Idrottsgymnasium och har möjlighet att ställa frågor till både lärare, elever samt studie- och yrkesvägledare. Ingen föranmälan krävs.

Du ansluter genom att klicka på länkarna här:

Elevhälsan kommer inte att delta under kvällen men om du vill prata med dem inför gymnasievalet är du välkommen att kontakta dem. Kontaktuppgifter hittar du här.

Klicka här för att se en informationsfilm om Dragonskolans Idrottsgymnasium via Youtube. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så funkar det:

Informationspassen startar kl. 18:30, kl. 19:20 respektive kl. 20:00. Passen och frågestunderna hålls i digitala mötesrum (se länkar nedan) via Google Meet.

För att delta behöver du en dator samt en fungerande internetuppkoppling. Du kan även delta via en surfplatta eller mobiltelefon men då behöver du appen Google Meet (hämtas via Appstore/Google Play) samt ett Googlekonto.

Mötesrummet har teknisk kapacitet att ta emot 250 deltagare per pass och du ansluter genom att klicka på länkarna ovan.

Observera att skolans personal har möjlighet att vid behov blockera mötesdeltagare som stör mötet vilket betyder att personer som exempelvis muntligt eller skriftligt delar budskap som bryter mot skolans värdegrund kommer att utestängas från informationspasset..

Hur gör jag om det inte går att ansluta till mötet?

• Mötet ska kunna nås via webbläsarna Internet Explorer, Microsoft Edge eller Google Chrome men om du upplever problem att ansluta prova om möjligt att gå in via en annan webbläsare.
  • Alla mötesdeltagare behöver släppas in i rummet av en mötesadministratör. I början av mötet kan det, om det är många som är intresserade av att ansluta, därför innebära att du inte omgående kommer in i mötesrummet. Vänligen vänta tills du blir insläppt, vi släpper in alla som ansluter i samband angivna starttider innan vi börjar informationspasset. Observera att om du ansluter efter infopassets start kan gå miste om information som sägs i början av passet.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

För att söka väljer du idrottsgymnasiet Dragonskolan på gymnasieantagningen.

Varmt välkommen till oss på Dragonskolan!

Datum: 3 februari 2021
Tid: 18:30 - 21:00