Det år som ditt barn fyller sex år är ni välkomna till förskoleklass hos oss på Mariebergsskolan. Våra klasser heter Renen och Rådjuret. Förskoleklass är 3 timmar/dag och följer skolans läsårstider. På eftermiddagarna går de flesta av barnen kvar på fritids som ligger i samma lokaler med samma personal.
Förskoleklass är en länk mellan förskolan och skolan. Vi skapar trygghet för barnen genom att hela dagens verksamhet bedrivs i samma lokaler och med samma pedagoger. Vi vill att barnen ska känna arbetsglädje och trygghet i gruppen och på skolan. Leken har en central betydelse som metod i vårt arbetssätt för inlärning. I leken utvecklas också bland annat språk/kommunikation och sociala färdigheter. Förskoleklassen är obligatoriskt från och med hösten 2018.
I förskoleklassen vill vi väcka nyfikenhet och intresse för språket och ge en grund för läs- och skrivinlärning. Det gör vi genom att vi arbetar med språklekar utifrån Bornholmsmodellen. Barnen får även skriva sig till läsning med hjälp av datorer, ett arbetssätt som bygger på Tragetons modell. Vi arbetar även med sagor på många olika sätt, till exempel daglig högläsning, att barnen får göra egna sagor och dramatisering av sagor.
I matematik arbetar vi med matematiska begrepp och antalsuppfattning inom talområdet 0-20. Matematiken är en naturlig del i vår verksamhet. I det vardagliga språket använder vi tal och begrepp, vi leker mattelekar och spelar spel. Vi arbetar utifrån boken ”Tänka, resonera och räkna”.
En gång i veckan har vi ett 40 minuters idrottspass i idrottshallen då vi leker rörelselekar och tränar olika motoriska färdigheter. En förmiddag i veckan har vi utedag. Då passar vi på att gå till skogen eller Bräntbergsbacken.
Barnen i förskoleklass deltar i många av skolans gemensamma aktiviteter, till exempel skolstarten, Mariebergsdagen, storsjung, läsveckan och jul- och sommaravslutningarna. Pedagogerna i båda förskoleklasserna planerar tillsammans och genomför gemensamma aktiviteter med barnen. Under vårterminen får barnen en fadder från åk 3 och gemensamma träffar planeras in. Samverkan med vårdnadshavarna sker genom utvecklingsssamtal, skolråd, föräldrafika och vid behov enskilda samtal.