Fina utmärkelser i Språkolympiaden!

Kontakta Maja Beskowskolan 7-9

Maja Beskowskolan 7-9

Besöksadress: Fridhemsvägen 8

Maja Beskowgymnasiets elever Isak, Aaron, Alexander, Liv och Hanna har tävlat i Språkolympiaden. Förra veckan åkte de, tillsammans med läraren Sara Andersson, ner till Malmö för att tävla i riksfinalen. De fick två bronsmedaljer med sig hem och dessutom en fin placering (7:e plats). Bra jobbat och stort grattis till er!

Eleverna kvalade först in till den digitala regionfinalen genom att svara på ett 60-tal frågor. Vinnarna av regionfinalerna i varje kategori gick sedan vidare till riksfinalen som gick av stapeln i Malmö i slutet av mars.

Alexander och Hanna placerade sig på en tredje plats i svenska, Aaron och Alexander på en tredje plats i engelska och Isak och Liv på en sjunde plats i tyska. Totalt deltog 33.000 elever i tävlingen!

Prisutdelningen skedde i samband med riksfinalen. Eleverna firade med en sight-seeing i Malmö och hann bland annat med att besöka Turning Torso innan de åkte hem.

Om Språkolympiaden
International Language Competition (IL Competion) är en språk- och kulturtävling i moderna språk och svenska för grund- och gymnasieskolor. Huvudarrangörerna är Mundolingue och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Tävlingen genomförs i samarbete med It’slearning.

Det främsta syftet är att uppmuntra elever till att läsa moderna språk på högre nivå. De vill även att skolungdomar får ett ökat intresse för att tillägna sig kunskap om kulturaspekter, historia och allmänna relevanta samhällsfrågor i de länderna där målspråket talas.

De vill befrämja en sund tävlingsanda i undervisningen mellan olika skolor i landet och skapa ett nät av kunskapsutbyte och metodik inom moderna språk. De vill uppmuntra arbetet med fördjupade kunskaper i språk.

Sara Andersson
Lärare i svenska, engelska, tyska
Maja Beskowskolan
sara.b.andersson@umea.se