Kontakta Tavelsjö

Tavelsjö

Besöksadress: Stenhagsvägen 8–10

Introduktion

Vi har fått plats på förskolan - vad händer nu?

När ert barn fått plats på Tavelsjö förskola skickar vi ett välkomstbrev med information hem till er. Introduktionsperioden kan variera individuellt, men som vårdnadshavare kan ni generellt räkna med ca två veckor.

Att börja förskolan är, för vissa barn, som att kliva in i en helt ny och spännande värld, medan andra barn redan har erfarenhet av vad det innebär. Vårt mål med introduktionen är att ert barn ska känna trygghet och glädje och att ni som vårdnadshavare får den kunskap ni behöver om verksamheten. Under den här tiden får pedagogerna möjlighet att lära känna både barnet och er vårdnadshavare. Samtidigt får ert barn chansen att knyta an till de andra barnen, miljön och pedagoger.

Tiderna för introduktion infaller oftast på förmiddagen och kan variera lite beroende på ert barns ålder och behov. Gemensamt för alla är dock att barnen har kortare dagar under den här perioden.

Som vårdnadshavare kommer du att vara med ert barn på förskolan de första dagarna, för att så småningom lämna kortare stunder, men ändå finnas nära till hands.

Att tänka på redan innan introduktionen

Det underlättar ofta introduktionen att redan innan försöka lägga grunden för samma rutiner hemma, som på förskolan. Frukost på förskolan serveras klockan 08.00 för de yngre barnen, medan de äldre barnen serveras frukostbuffé mellan klockan 07.30-08.30. Frukosten består ofta av fil eller gröt och smörgås. Lunch serveras klockan 11.00 för de yngre barnen och 11.30 för de äldre. Förskolans kök följer Umeå kommuns skolmatsedel. Efter lunchen sover de yngre barnen medan de äldre har lugnare aktiviteter, som högläsning eller massage. Mellanmål serveras klockan 14.00.

Efter introduktionen

Nu är det är dags att lämna ert barn på förskolan. Det är viktigt att ni som vårdnadshavare tydligt visar för barnet när det är tid för er att gå och att ni fullföljer ett avskedet. Tänk på att långa och tveksamma avsked kan vara jobbiga och göra barnet osäkert. Försök att vara så lugna och positiva som möjligt, så känner ert barn sig tryggare.

Det kan också vara bra att ha i åtanke att ert barn befinner sig i en ny miljö med nya barn och vuxna. I början är det extra många upplevelser som ska bearbetas och det är inte ovanligt att barnet blir tröttare än vanligt den första tiden. Det är viktigt att ha en öppen dialog med förskolan, där ert barns behov och bästa står i centrum.

Välkommen till Tavelsjö förskola!

Senast uppdaterad: 2 oktober 2023
Sidan publicerad av: Catarina Ahlstrand