Kontakta Stengärdan

Stengärdan

Besöksadress: Grindvägen 27

Våra traditioner

Stengärdan har sedan lång tid tillbaka lagt stor vikt vid att ha gemesamma fester/traditioner på förskolan. Dessa traditioner skapar glädje och sammanhållning och är uppskattade av både barn, föräldrar och pedagoger. Förutom dessa fester har vi varje måndag, en gemensam sångstund. Alla avdelningar träffas då på Ägget och sjunger sånger tillsammans. Vidare har alla avdelningar antingen föräldrafikan eller föräldramiddagar en gång per termin.

Sportardagen, september

Sportardagen inleds med uppvärmning till musik ute på gården. Därefter går vi avdelningvis runt på olika stationer. Som t ex, längdhopp, höjdhopp, springning och bowling. Som avslutning dricker vi vatten och äter frukt!​

Ljusfesten, november

Vi släcker alla lampor och hela förskolan är utsmyckad med ljusslingor. Mysigt. Vi bär vita kläder om man vill. Först samlas vi på Tuppen vid ljusalteret och sjunger ljussånger som vi övat på denna månad. Sen tänder vi tomeblossen! Därefter går vi avdelningsvis runt på olika ljusstationer, t ex ljusdisko, ljustunnel, skuggspel, ljusrum, och träff med ljusdrottningen som berättar en saga. ​Under denna månad har vi skapat ljuslyktor som vi ställer ut på gården på eftermiddagen. Några ställer vi även ut på Umeå kommuns höstljusfest.

Luciafirande, december

Varje avdelning går ett Luciatåg antigen på morgonen eller på eftermiddagen. Efter lussandet bjuder vi er föräldrar på lussebullar/pepparkakor och kaffe.

Jul-kul, december

Hela förskolan samlas på Ägget, sjunger och dansar in julen runt julgranen. Därefter äter vi jullunch!​

Julgransplundring, januari

Vi träffas på Ägget, sjunger och dansar ut julen.​

Hasaloppet, feberuari

Stengärdans årliga längdskidlopp. Vi har gjort upp två spår ute i parken. ​Vi hejar på varandra och därefter har vi prisutdelning och alla får en medalj.

Påsk-kul, april

Vi firar att det är påsk och får besök av en Påskkärring eller Påskhare, en gång fick vi besök av en Påskanka. Vi sjunger sånger och får ett uppdrag av Påskkärringen.​

Förskolansdag, maj

Vår egen dag! Vi har olika stationer ute på gården. T ex målning på plastfilm, blåsa bubblor, spika och skruva, disko.​

Sommarfest, juni

Stengärdan bjuder in alla barn med familjer på en sommarfest. Festen inleds med en sommarkör sen är det olika aktiviteter på gården, fiskdamm, ansiktsmålning, hoppborg, burkspel, gissa antalet kapsyler. Korv, kaffe, fika, popcorn och en clown som bjuder på glass.

Senast uppdaterad: 30 augusti 2021
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin