Kontakta Stengången

Stengången

Besöksadress: Glimmervägen 6

Introduktion

Vi tillämpar en föräldraaktiv introduktion. Det innebär att ni vårdnadshavare får vara med under större delen av introduktionen. Syftet är att att varje barn ska få finna trygghet i sin nya tillvaro på förskolan i sin egen takt, samt att ni som vårdnadshavare ska få en inblick i verksamheten.

En introduktionsperiod för ett nytt barn pågår under två veckor. Under dessa två veckor ska alltså du som vårdnadshavare finnas tillgänglig för ditt barn och oss på förskolan.

Introduktionsvecka 1

Under den första introduktionsveckan är du med ditt barn i barngruppen under hela introduktionsdagarna, om barnet känner sig trygg kan man testa att gå ifrån en kortare stund. Detta görs i samråd mellan pedagoger och vårdnadshavare.

Dag

Aktivitet

Måndag

09.00-10.30

Introduktionsvecka 2

Dag

Aktivitet

Måndag

09.00-10.30

Besök på förskolan

09.00- 11.00

Ni vårdnadshavare säger hej då och vinkar i hallen. Barnet äter lunch på förskolan.

09.00- 11.00

9 - när barnet vaknat

Ni vårdnadshavare lämnar den tid barnet kommer ha senare. Barnet äter lunch, sover/vilar och går hem när barnet har vaknat.

9 - 14.30

Ni vårdnadshavare lämnar den tid barnet kommer ha senare. Barnet äter lunch, sover/vilar och går hem efter mellanmålet som är 14.00.

Att tänka på

Att lämna sitt barn på förskolan för första gången kan ibland kännas jobbigt för dig som vårdnadshavare . Det är vi väl medvetna om. För barnets bästa är det dock viktigt att du som vårdnadshavare tydligt visar ditt barn att du har en positiv inställning till förskolan. Visar du tecken på oro kan dessa känslor överföras till ditt barn. Därför är det viktigt att inte dra ut på avskedet när det är dags att skiljas åt för en stund. Säg glatt hejdå, lämna över barnet till oss och kom ihåg att du alltid kan ringa oss när som helst om det är något du funderar över/är orolig för.

Barn med tidigare erfarenheter av förskolan

För äldre barn som tidigare gått på annan förskola lägger vi upp enskilda inskolningstider utifrån barnets behov.

Senast uppdaterad: 2 maj 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark