Kontakta Prosten

Prosten

Besöksadress: Glädjens gränd 42

Traditioner

Sjörövardagen. Sjörövarfabbe är på gården.Vi sjunger sjörövarsånger så vi får skattkartan.

Våra  traditioner är av både  traditionell karaktär och särskilda traditioner som vi utformat själva.
Här nedan kommer en kort beskrivning av dessa:

• Maskerad (nov) Denna dag får den som vill komma utklädd till vad den själv vill.

• Advent/Jul (nov-jan) firas på ett traditionellt sätt med adventskalender, advents- och julpynt, Luciafirande, jullunch och julgransplundring.

• Prostenloppet (feb) En dag fylld med rörelselek och fysiska utmaningar ute på vår gård. Dagen avslutas med medalj/diplomutdelning till alla medverkande.

• Prins och prinsessdagen (mars) Denna dag är förskolan förvandlad till ett slott! Klä dig kungligt och kom till slottet Prosten. Vi dukar extra fint och njuter av en kunglig lunch. Har vi riktigt tur, dyker den Kungliga hovteatern upp och bjuder på en föreställning.

• Valborgsmässoafton (april) Vi sjunger in våren ute på vår gård tillsammans hela Prosten.
    Om vädret tillåter grillas det parisare/hamburgare till lunch.

• Förskolans dag (maj) En dag som firas av förskolor i hela landet. Här på Prosten varierar temat för denna dag.
    Ofta är vi ute och jobbar på olika stationer tillsammans med alla avdelningar i ett gemensamt tema.

• Sjörövardagen (juni) Förskolegården förvandlas till ett av de sju haven, Sjörövarfabbe kommer på besök och barnen söker rätt på skattkistan med guldpengar. Alla som vill får klä ut sig till sjörövare.

• Midsommarfirande (juni) Traditionellt firande med dans kring midsommarstången. Vi plockar blommor och klär en midsommarstång tillsammans.
Senast uppdaterad: 12 maj 2017
Sidan publicerad av: Eva-Lena Hörnfeldt