Pedagogerna har en nära relation med barnen och arbetar för en utvecklande kommunikation med vårdnadshavare. Pedagogerna ansvarar tillsammans med förskolans rektor för att utveckla förskolan med läroplanen och kommunala mål som riktmärke. Alla pedagoger ingår i olika ansvarsområden, där planering, reflektion och observationer är viktiga verktyg.
Vi vill göra introduktionperioden till en positiv upplevelse. Vi fokuserar på att barnet ska bli tryggt med oss pedagoger och på sitt hemvist.
Läs mer om introduktion för yngre barn
Läs mer om introduktion för äldre barn
Miljön på förskolan har byggts upp för att vara lekfull och glädjerik med fokus på att stimulera och utmana barnen till självständighet och delaktighet i sin vardag. Vi vill erbjuda en kulturell möteplats, en plats där barnen har roligt, får lust att lära och utvecklas genom leken.
På förskolan Morgonstjärnan använder vi oss av de tre pedagogerna i lärandet; miljön, barnen och pedagogerna. Vi har en föränderlig miljö som lockar till lek och lärande. Där får barnen mötas och lära tillsammans. Vi pedagoger ger dem stimulerande utmaningar och vill vara barnens redskap som håller nyfikenheten, leken och lusten att lära vid liv. Vår roll som pedagoger är att vara medforskare när barnen ska erövra omvärlden.