Här på förskolan Haga finns sex avdelningar; Kristallen, Ovalen, Trumman, Trumpeten och Hammaren som är uppdelade i åldersnära grupper samt Snäckan som är åldersblandad. Snäckan har en hörselverksamhet. Det innebär bl.a. att all personal har teckenspråkskompetens, lokalerna är anpassade för döva barn och barn med hörselnedsättning, det finns teknisk utrustning speciellt anpassad för verksamheten m.m. Avdelningen är i första hand för döva barn, barn med hörselnedsättning och barn som har anhöriga, närstående som är döva eller har hörselnedsättning.
Våra traditioner
Barn med hörselnedsättning
I samspelet med andra utvecklas kommunikationen och där är olikheter en tillgång. Vi vill ge möjlighet att utveckla olika kommunikationsvägar för att möjliggöra alla barns delaktighet. Därför har förskolan som mål att alla pedagoger ska ha goda kunskaper i teckenspråk/tecken som stöd. Vi använder oss även av bilder som hjälpmedel i kommunikationen. Vi vill möta barnet där det befinner sig genom att vara närvarande pedagoger som fungerar som stöd och språkbrygga i lek och samspel.
Trygghet är ett grundläggande behov för alla människor. Det är även grunden för alla människors utveckling. Utan trygghet finns inget att bygga vidare på. Med hjälp av tydliga rutiner och regler, anpassad miljö och närvarande pedagoger vill vi att barnen tryggt ska kunna utforska och lära tillsammans. För att lyckas med detta delar vi upp barnen i mindre grupper under vissa delar av dagen. I möjligaste mån ser vi pedagoger till att vara där barnen är och utforskar tillsammans det som de för stunden fångas av.
Det ska vara möjligt för alla att vara med oavsett förutsättning. För det så krävs det närvarande, samspelande pedagoger som kan stötta och agera språkbrygga genom till exempel teckenhjälp. Barn och föräldrar ska ha möjlighet att påverka verksamheten, det skapar demokrati.
Vi synliggör barnens delaktighet i förskolan genom aktiviteter som:
Föräldrar är delaktiga i förskolans verksamhet via:
Genom rörelse utvecklar vi en djupare förståelse för begrepp och rumslighet via:
“Ögon kan se och öron kan höra
men händer vet bäst hur det känns att röra.
Huden vet bäst när någon är nära.
Hela kroppen behövs för att lära.”
Titti Olsson
En gång i månaden under hela läsåret träffas femåringarna och förskoleklassen och leker tillsammans i skogen eller förskoleklassens lokaler. Detta för att femåringarna ska få en inblick i förskoleklassens verksamhet. De får samtidigt en chans att bygga upp en trygghet och lära känna lärarna och de blivande klasskompisarna inför att de ska börja i förskoleklass kommande läsår. Förskoleklassbarnen får i sin tur träffa sina gamla kompisar och fröknar från tiden när de själva gick i förskolan. Efter att ha jobbat på detta sätt under flera års tid kan vi se skillnad vid övergången från förskola till förskoleklass i jämförelse med de barn som inte fått samma upplevelser.