Förskolan Gitarren får Umeå kommuns miljöpris 2021

Kontakta Gitarren

Gitarren

Besöksadress: Fiolstråket 2

Umeå kommuns miljöpris 2021 går till Förskolan Gitarren för sitt proaktiva arbete med att minska verksamhetens klimatavtryck och servera vegetarisk mat som standard och kött som tillval.

Anneli Lundberg, rektor på förskolan Gitarren tar emot blommor och diplom.

Anneli Lundberg, rektor på förskolan Gitarren. Foto: Malin Grönborg

— Arbetar man med barn och miljöfrågor så händer det något. Barnen går alltid före de vuxna och de berättar för oss vad det är som gäller. Genom att arbeta medvetet och metodiskt med dessa frågor i verksamheten är ni på förskolan Gitarren viktiga föregångare. Det är skälet till att ni får ta emot årets miljöpris, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i kommunfullmäktige, Umeå kommun.

Prismotiveringen lyder:

”Årets miljöpris går till Förskolan Gitarren i Umeå för ett uthålligt kliv mot ett minskat klimatavtryck i förskoleverksamheten. Inte minst genom att på ett proaktivt sätt belysa frågan om vegetarisk mat som standard och kött som tillval.”

— Det är otroligt roligt att förskolan Gitarrens arbete för en mer hållbar framtid uppmärksammas. All ära ska gå till pedagogerna som utan större kunskap och engagemang gav sig på utmaningen att arbeta hållbart. Deras oförtröttliga arbete med att ständigt hitta nya vägar att gå tillsammans med barnen har bara blivit bättre och bättre och roligare och roligare. De har visat vad en förskola kan åstadkomma. Vi hoppas att vårt arbete ska kunna inspirera andra, både förskolor och annat. Kan vi så kan alla, säger Anneli Lundberg, rektor på förskolan Gitarren.

Förskollärare och barn vattnar växter i förskolans fönster.

Förskollärare och barn vattnar växter i förskolans fönster. Foto: Malin Grönborg