Kontakta Fyren

Fyren

Besöksadress: Segelbåtsvägen 40

Introduktion

Under introduktion är vårt mål att både föräldrar och barn ska kunna känna sig trygga med vår verksamhet. Det kan finnas variationer på introduktion beroende på vilka erfarenheter barnet har med sig, ålder och personlighet.

Ni som föräldrar får ändå räkna med ca två veckor och tänk även på, att det kan vara bra att lägga grunden för samma rutiner hemma som på förskolan. Frukosten serveras 7.30 vid två gemensamma frukostar; en i köket mellan Ekan och Pråmen för dem som går där och en mellan Bojen röd och Bojen gul för dem som går där.  Lunchen serveras  kl. 11.00. -11.30 i varje avdelningskök. Efter lunchen sover de yngsta barnen och de äldre har läsvila innan aktiviteter återupptas . Mellanmål serveras sedan runt kl. 14.00.

Första dagarna blir det ett kortare besök efter överenskommen tid med personalen som sedan utökas allt eftersom och  där personalen tillsammans med föräldrarna planerar resten av introduktionen. Förskolan har ett ungefärligt inskolningsschema men som anpassas till varje barn och familj individuellt. Målet är att ert barn ska få en mjukstart här på förskolan för att allt eftersom vänja sig med oss och miljön för att sedan kunna spendera hela dagar på förskolan utan föräldrar. Under introduktionen bjuder förskolan  på lunch en gång, Övriga dagar finns möjlighet att köpa lunch.

Kommande dagar är det dags att börja lämna kortare stunder, så att barnet succesivt vänjer sig vid att ni åker iväg.  Tänk då på att vara tydliga i era avsked eftersom långa och tveksamma avsked ofta försvårar och gör barnen osäkra. Ring gärna och prata med oss om ni känner att det blev ett jobbigt avsked. När ni sedan börjar arbeta, så kan det vara bra om det är möjligt, att försöka korta ner dagarna något, med tanke på att barnet befinner sig i en ny miljö med många barn och vuxna.

Äldre barn med erfarenhet från förskola introduceras individuellt.

Senast uppdaterad: 1 juni 2021
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin