Kontakta Berghem

Berghem

Besöksadress: Rågången 7

Introduktion på förskolan Berghem

Den första tiden i förskolan börjar alltid med introduktion till vår verksamhet. Introduktionen är till för att ert barn ska bli trygg med personal, lokaler och andra barn.

Vi beräknar att introduktionen kommer att pågå intensivt i en till två veckor och det är bra om ni föräldrar är beredda på att vara tillgängliga i två veckor. Hur lång en introduktion blir är dock individuellt eftersom vi alla är olika. Under den första veckan kommer ni som förälder att vara tillsammans med barnet. Tanken är att barnen ska bli trygga med allt det nya, med er vid sin sida. Under introduktionsveckorna fokuserar vi pedagoger på att lära känna ert barn och er vårdnadshavare. Introduktionsveckorna sker för de mesta inomhus.

Preliminära tider

Barn som är ny i förskoleverksamhet

Vecka 1: 1–1,5 timme på förmiddagen. Vårdnadshavaren är tillsammans i verksamheten. Barn är olika och därför kan första lämning ske vid olika tidpunkter. Avdelningen ert barn introduceras till meddelar vilka introduktionstider som gäller för just ert barn.
Vecka 2: 1,5–4 timmar. Vårdnadshavaren försöker hålla en låg profil i verksamheten men är tillgänglig om behov finns. Barnen skapar relationer med andra barn och miljöerna där vi uppmuntrar till att nyfiket utforska på egen hand.

Hur lång tid det tar styrs utifrån barnens tidigare erfarenheter.

Barn med förskolevana

Introduktionen planeras att pågå under en vecka. Vid behov två veckor. Vi planerar utifrån denna mall och det kan komma att ändras utifrån barnens behov och trygghet.

Dag 1–2: klockan 9.00–10.30
Dag 3–5: klockan 9.00–13.30

Praktiska frågor

• Har barnet napp, snuttefilt eller något annat som ger trygghet kan det vara bra att ha med det till förskolan.
  • Blöjor tar ni själva med till förskolan och det är bra om ni märker paketen.
  • Extrakläder ska finnas på förskolan. De lämnas i barnets skåp i hallen. En lapp med information om ”Kläder för alla väder” får ni under inskolningen.
  • Barnets kläder och eventuella nappar ska vara märkta så de inte kommer bort.
  • Om barnet har någon form av specialkost, fyller ni i en särskild blankett.
  • Om barnet blir sjukt ringer ni eller skickar sms och meddelar oss detta på morgonen så att vi kan meddela köket antalet portioner för dagen. Detta är särskilt viktigt vid specialkost.
  • Om du som vårdnadshavare vill äta lunch med oss här på förskolan så bjuder vi på en gratis lunch, därefter erbjuds du att köpa lunch av måltidsservice. Det finns även möjlighet att värma egen mat hemifrån.
  • Innan introduktionen får ni som familj gärna hälsa på men själva introduktionen rekommenderar vi att bara en vårdnadshavare ansvarar för.
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark