Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Introduktionsprogram'

Introduktionsprogram

Introduktionsprogram för dig som inte är behörig för studier på nationella program
2 Program:
  • Individuellt alternativ
  • Programinriktat val

Introduktionsprogrammen ska ge dig som inte är behörig möjlighet att komma in på ett nationellt program eller leda till att du får ett arbete.

Individuellt alternativ (IMA)

Individuellt alternativ är ett program för dig som är obehörig till gymnasiet och vill läsa in de grundskoleämnen som du saknar godkända betyg i. Här får du en individuell studieplan som anpassas efter dina behov, mål och förutsättningar.

Syftet med programmet är att du ska kunna gå vidare till yrkesintroduktion, till en annan utbildning ex. på ett nationellt program eller till arbetsmarknaden.

På individuellt alternativ varvas teoretiska ämnen med motivationshöjande inslag som till exempel körkortsteori, fysisk aktivitet, mat och bak samt bild, färg och form. Tanken med de motivationshöjande ämnena är att ge dig mer kraft till dina huvudämnen och du får själv önska vilka ämnen du vill fördjupa dig i. Praktik på heltid eller deltid kan också ingå i utbildningen och anpassas då efter dina behov.

Här erbjuds Individuellt alternativ

Midgårdsskolan

Ansökan Individuellt alternativ

Om du inte är behörig till gymnasiet och inte blivit antagen till ett annat introduktionsprogram kommer du att kontaktas av Midgårdsskolan.

Kontakt för mer information om individuellt alternativ (IMA)

Hanna Henfridsson, studie- och yrkesvägledare
hanna.henfridsson@umea.se

Fredrik Sandström, studie- och yrkesvägledare
fredrik.sandstrom@umea.se

Programinriktat val (IMV)

Programinriktat val är en utbildning för dig som så snart som möjligt ska fortsätta studera på ett nationellt program. Du som har; godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt minst tre andra ämnen alternativt svenska eller svenska som andraspråk, matematik eller engelska och minst fyra andra ämnen är behörig att läsa programinriktat val.

Här erbjuds Programinriktat val

Programinriktat val finns idag på Dragonskolan, Forslundagymnasiet och Midgårdsskolan.‌ Midgårdsskolan kan erbjuda platser på Estetiska programmet (inriktningarna Dans, Musik och Teater). Mer information om antalet platser och de program som erbjuds får du av din studie- och yrkesvägledare eller via ansökan hos Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ansökan till Programinriktat val

Antagning sker via Gymnasieantagningen www.gymnasieantagningen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt för mer information om utbildningen

För mer information kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola eller på respektive gymnasieskola.

Senast uppdaterad: 30 augusti 2023
Sidan publicerad av: Joel Sjödin