Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Estetiska programmet inriktning Teater'

Estetiska programmet inriktning Teater

Högskoleförberedande program för dig som vill ha flera valmöjligheter i framtiden
1 Inriktning:
  • Teater

"Spela roll!"

Gillar du att spela teater, att jobba konstnärligt tillsammans med andra och vill lära dig allt om arbetet på och utanför scenen? Då är estetiska programmets teaterinriktning en utbildning för dig!

Om utbildningen

Som elev på teaterinriktningen får du utveckla ditt skapande och din sceniska förmåga samt lära dig kommunicera med en publik. Du får kunskap om teater och teaterns olika uttryck; skådespeleri, regi, dramatik, scenografi, mask och kostym men också om teaterns teori, samhällsfunktion och historia. Du får pröva på teaterns olika yrkesområden i mindre och större produktioner där du, utöver skådespeleri, får arbeta med producentskap, marknadsföring och dokumentation. Hos oss får du också kontinuerligt se och ta del av aktuell scenkonst.

En utbildning för dig

Utbildningen passar dig som i grunden har ett intresse för teater, gillar att jobba konstnärligt i grupp och som vill lära dig allt om arbetet på och utanför scenen. Till oss är du välkommen oavsett om du har stor erfarenhet eller är nybörjare.

Efter studenten

Teaterinriktningen ger en god grund för flera konstnärliga yrken samt för yrken där du arbetar med människor. Du får också en grundläggande högskolebehörighet, akademiska utmaningar och meriter, vilket gör att dörren ut i yrkesliv och vidare studier står öppen
oavsett vad du väljer att göra efter gymnasiet.

Maxa din utbildning!

Din utbildning består av 2500 poäng varav 2100 poäng utgör programmets bas. I basen ingår både gymnasiegemensamma kurser, t.ex. svenska och matematik, och olika teaterkurser. De resterande 400 poängen väljer du själv hur du vill använda. Vi har ett brett urval av valbara kurser vilket gör att du både kan välja att fördjupa dig ytterligare inom teater eller läsa kurser som ger dig en bredare kompetens, fler meritpoäng eller högre behörighet inför fortsatta studier. Oavsett vilka kurser du väljer får du en högskoleförberedande utbildning och våra studie- och yrkesvägledare finns här för att hjälpa dig i ditt val.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Ämnen och poäng

• Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen