– Det är blandat teori med praktiskt arbete vilket gör att man lär sig snabbt. Man lär sig allt från grunden så man behöver inte känna press att man ska ha några kunskaper innan man börjar.

Möt Jasmine Sedlaeck som läser årskurs 2 på Hantverksprogrammet, frisörinriktning på Dragonskolan

Vad var det som gjorde att du valde just hantverksprogrammet?

Jag valde hantverksprogrammet för att jag ville gå en linje där man får jobba praktiskt med händerna och ha kul under mina 3 år.

Hur är det att gå på hantverksprogrammet?

Jag tycker att det är väldigt kul att gå på hantverksprogrammet. Det är blandat teori med praktiskt arbete vilket gör att man lär sig snabbt. Man lär sig allt från grunden så man behöver inte känna press att man ska ha några kunskaper innan man börjar.

Hur är det att gå på Dragonskolan?

– Jag tycker att Dragonskolan är en bra skola. Det är en stor skola som jag skulle säga passar de flesta. Går väldigt snygga killar här!!!

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

– Jag har lärt mig väldigt mycket inom frisör. Man lär sig även mycket om sig själv och utvecklas som individ.

Vad var det som gjorde att du valde just hantverksprogrammet?

– Jag valde detta program eftersom jag ville ha en rolig gymnasieperiod och ville gå en praktisk linje. Är jättenöjd med mitt val.

Vad tycker du är det bästa med hantverksprogrammet?

– Det bästa är att det är en bra gemenskap i klassen. Frisörlärarna är jättesnälla och de märks att de gillar frisöryrket vilket ger oss elever mycket inspiration

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

– Att det är en stor skola och det händer mycket. Det finns även lite mindre utrymmen om man vill hänga lite ifred.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

– Den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet är att i gymnasiet får man mycket mer frihet och det innebär också mer ansvar. Man får känna på hur det är att ha eget ansvar och man utvecklas mycket genom det.

Vad har du för framtidsplaner?

– I framtiden vill jag jobba som frisör och vill ta gesällbrevet. Min största dröm är att någon gång i framtiden öppna en egen salong och driva eget.