– Naturvetenskapsprogrammet ger mig goda kunskaper inför universitetet och man får större möjligheter när man ska söka vidare på universitet.

Möt Elliot Eriksson som läser årskurs 2 på Naturvetenskapsprogrammet på Dragonskolan

Vad var det som gjorde att du valde just Naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap?

– Jag valde naturvetenskapsprogrammet då jag anser att man får många möjligheter att söka vidare senare på universitetet. Jag tycker även att biologi och kemi är intressanta ämnen. Jag var intresserad av naturämnen och var osäker på vad jag vill söka senare. Naturvetenskapsprogrammet ger mig goda kunskaper inför universitetet och man får större möjligheter när man ska söka vidare på universitet.

Hur är det att gå på Naturvetenskapsprogrammet?

– Jag tycker naturprogrammet är väldigt roligt och man blir utmanad ganska ofta, det är såklart stressigt men inte lika överdrivet som normen är. Jag tycker också att det är roligt att göra kemi labbar och få jobba med kemikalier.

Hur är det att gå på Dragonskolan?

– Dragonskolan är en bra skola och jagt tycker att klassrummen och lärarna är väldigt bra. Jag tycker att det är en bra stämning och en trevlig miljö på skolan.

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

– Jag tycker att det varit väldigt kul att lära sig matte på en högre nivå, om kemiska reaktioner och ekosystem på biologin. Jag tycker även om i tvåan då vi börjat jobba med fysik. Bl.a. kärnfysik.

Vad tycker du är det bästa med Naturvetenskapsprogrammet?

– Jag gillar kemilabbar då jag tycker om att prova på det jag läser om och det är roligt att få se något hända eller förändras t.ex. i tvåan får man bygga egna kemiska ämnen.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

– Att det är mycket människor och man får lära känna många personer och skaffa nya vänner.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

– På gymnasiet måste man ta mycket mer ansvar för sina egna studier. Man måste själv planera när man måste plugga, även om man inte får läxor måste man ibland läsa igenom böcker för att hänga med i takten. Det är även viktigt att fokusera på lektionerna.

Vad har du för framtidsplaner?

– Jag har funderat på att bli kemisk ingenjör eftersom jag tycker kemi är intressant.