Samarbetet mellan skolan och måltidsservice gynnar eleverna

Kontakta Carlshöjdsskolan F–9 med anpassad grundskola

Carlshöjdsskolan F–9 med anpassad grundskola

Besöksadress: Bärnstensvägen 2

Rörelse och hälsosamma matvanor har länge varit en del av Carlshöjdsskolan. Skolans systematiska hälsoarbete gör att skolan kan certifiera sig som en Generation Pep-skola. I år är även Måltidsservice nominerade.

Att Carlshöjdsskolan är certifierad som en Generation Pep-skola innebär att det finns ett helhetstänk för skolan och köket. Samarbetet mellan Måltidsservice och skolan gynnar eleverna.

Att måltidspersonalen exempelvis kan namnen på eleverna, representerar en restaurang istället för en matsal samt gör det där lilla extra till maten, nybakat bröd eller liknande, bidrar till en trevlig stund i matsalen, säger Magnus.

Magnus Flygare, kock på Carlshöjdsskolan.

Magnus Flygare, kock på skolan, var den som anmälde Måltidsservice till Årets Pep-skola 2023.

– Vi tyckte att Generation Pep har ett intressant upplägg och ligger i tiden. Jag gillar också att man tänker brett med hela skolan. Jag tror för att få till en förändring så krävs det att man får med flera aktörer och verksamheter, måltidsservice, skola, fritids, förskoleklass, lärare och elever, säger Magnus.

Vad innebär nomineringen för köket på skolan samt Måltidsservice?

– Nomineringen som en ära och en bekräftelse på det arbete medarbetare i köket och skolan lägger ner varje dag. Det arbetssättet kommer inte förändras oavsett om vi är nominerade eller inte.

Magnus vill lyfta fram det gemensamma arbete som lett till nomineringen, att det är något som skolan och Måltidsservice har gjort tillsammans.

– Vi är många som har dragit ett strå till stacken; fritids, matråd, måltidspersonal och så vidare för att ha fått till en trevlig och fin miljö kring kost, klimat osv i skolan säger Magnus.

White Guide Junior avgörs i Lund 31 oktober 2023. Kategorin Årets Pep- skola presenteras i samarbete med Generation Pep.

Om White Guide Junior

White Guide Junior är den enda tävlingen i Sverige som bedömer helheten. Juryn har bedömt smak och näring, men också måltidsmiljö, service, pedagogiskt samarbete, engagemang från rektorn, kommunala satsningar, hållbarhet och andra parametrar som bidrar till att höja måltidsupplevelsen för eleverna. Totalt är drygt 250 förskolor, skolor och seniorboenden testade under det senaste året. Syftet med White Guide Junior och White Guide Senior är att lyfta fram allt det goda som görs på förskolor, skolor och seniorboenden runt om i Sverige. Vi premierar helhetstänk och samarbete kring de offentliga måltiderna och delar därför ut pris i totalt 16 kategorier.