Här finns workshops att ladda ner. I rutorna kan du läsa vilken artikel i barnkonventionen den utgår från och vilka av skolans ämnesområden den tar upp.
I denna workshop uppmuntras barnen att fundera över trosfrihet och att uttrycka sina värderingar.
Artikel: 14. Barn har rätt till religionsfrihet - att tro eller inte tro på det man vill.
Ämnesområden: Bild, religion och samhällsorientering
Tid i klassrum: 2 h
Ingredienser: Trolldeg (recept finns). Vattenfärg och/eller tuschpennor. Plåtar med bakpapper.
Verktyg: Trubbiga knivar, tandpetare eller annat för att skulptera. Ugn + plåtar
I denna workshop uppmuntras barnen att i bild berätta och därigenom äga sin historia, och träna på att lyssna på varandra.
Artikel: 8. Barn har rätt till sin identitet, sitt medborgarskap, sitt namn och sina släktförhållanden.
Ämnesområden: Bild, samhällsorientering, svenska
Tid i klassrum: 3 h
Ingredienser: A3-kartong, Overheadplast, ljusgenomsläppligt och tunt material. Även snören/garn kan vara bra
Verktyg: OH-projektor, Lim, tejp, sax, blyertspennor.
I denna workshop uppmuntras barnen att uttrycka sina känslor, egenskaper och åsikter med hjälp av egentillverkade masker och iscensatta självporträtt.
Artikel: 13. Alla barn har rätt till yttrandefrihet - att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andras fri- och rättigheter.
Ämnesområden: Bild, (konst)historia, samhällsorientering
Tid i klassrum: 3 h
Ingredienser: Material att bygga masker, tex: tyg, pärlor, mattrasor, äggkartonger. Liggunderlag/kartong. (Elastiskt) band/snöre. Målarfärg, tuschpennor, lim/tejp.
Verktyg: Saxar, (kniv och skärmatta) limpistol, penslar, kamera/mobilkamera.
Genom att visualisera sina mål och vägen dit får de reflektera över vad de tycker är viktigt, konkretisera sina drömmar och bli påminda om att utveckling kräver ansträngning och stöd.
Artikel: 6. Alla barn har rätt att utvecklas
Ämnesområden: Bild, samhällsorientering
Tid i klassrum: 2 h
Ingredienser: Papper och penna, självtorkande lera, träkloss, ståltråd, färg (akryl eller tempera) Bonusmaterial: glitter, lack
Verktyg: Saxar, penslar, skulpteringsverktyg (kan ersättas med exempelvis bestick)
I den här workshopen får barnen identifiera och lösa problem, och tillsammans tänka ut/uppfinna och presentera potentiella lösningar.
Artikel: 31. Alla barn har rätt till lek, vila och fritid
Ämnesområden: Bild, teknik, samhällsorientering
Tid i klassrum: 2 h
Ingredienser: Papper och tuschpennor. Alternativ A: Pinnar+ Tejp+ Mjukare vikbart material t.ex. (bubbel)plast, tyg/crepepapper Alternativ B: Lego
Verktyg: Sax
I den här workshopen får barnen göra bokstäver med geometriska former och skapa en namnskylt.
Artikel: 7-8. Alla barn har rätt till ett namn
Ämnesområden: Bild, matematik
Tid i klassrum: 2 h
Ingredienser: Papper i olika färger, gärna med olika mönster, blyerts, sudd.
Verktyg: Sax, linjal, lock, glas/annat runt föremål.
I denna workshop pratar vi om vikten att våga vara sig själv. Barnen uppmuntras att släppa loss och leka med språket.
Artikel: 8. Barn har rätt till sin identitet
Ämnesområden: Samhällsorientering, svenska
Tid i klassrum: 3 h
Ingredienser: Färgade papper eller post-its i tre olika färger A4-papper
Verktyg: Lim, sax, pennor