Teater för dig 13-15 år

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

När du är 13-15 år tenderar teatergrupper att välja inriktning utifrån vad deltagarna i gruppen intresserar sig för. Gruppen träffas 1 gång i veckan och varje träff är 2h. Maxantal per kurs är 12 deltagare och åldern på deltagarna är blandad 13-15 år.

Teater, musik och fysisk gestaltning
I den här kursen utforskar vi olika kreativa uttryck inom främst teater men även inom musik och fysisk gestaltning. Deltagarna har möjlighet att vara med och välja vilket tema gruppen ska arbeta med. Kursen kommer att innehålla bl a följande moment; kontakt- och trygghetsskapande övningar, improvisation, musik (utifrån intresse, t ex olika former av sång), fantasi- och karaktärsskapande övningar, röst och kropp som uttrycksmedel samt träning i att kommunicera med en publik. Det kommer att finnas möjlighet att presentera arbetet inför publik i slutet av vårterminen om gruppen så önskar.
Tid: 18:30-20:30

Improteater
I kursen “Improvisation” kommer vi gå igenom och på olika sätt jobba med grunder inom improteater. Stort fokus ligger på att skapa en trygg grupp där en ska kunna känna sig nyfiken, förväntansfull och avslappnad gentemot improvisation som form. Improteater ska kännas kul! Tillsammans jobbar vi med teknik, samspel, lyssnande, kropp, gestaltning och mycket mer. Möjlighet att presentera uppspel för publik finns om deltagarna skulle önska, men kursens primära mål kommer inte vara att jobba mot produktion.
Tid: 18:30-20:30

Teater med humor-komiska scener och sketcher
Tillsammans utforskar vi vad som är kul och hur man underhåller en publik. Med varandras hjälp hittar vi våra individuella styrkor inom ämnet humor genom improvisation, karaktärsarbete och kortare manus. Kursen avslutas med någon form av framträdande efter gruppens önskemål, vilken scen eller form det blir arbetas fram tillsammans.
Dag: onsdagar
Tid: 19:00-21:00

Teater- Holmsund
Vi provar på improvisationsövningar, fysisk teater, text och karaktärsarbete. Utifrån gruppens lust och ambition skapar vi en föreställning tillsammans som vi spelar för en publik. Här får du möjlighet att både hitta dina egna uttryck och utforska teaterns olika språk tillsammans med andra. Ingen tidigare erfarenhet krävs.
Tid: 18:15-19:45
Huvudledare: Jörgen Smedengren

Avgifter

Det här är en av Kulturskolans terminskurser. Läs mer om våra avgifter för de olika kurstyper

Avgifter i Kulturskolan Öppnas i nytt fönster.

Anmälan

För att se lediga tider och boka en plats, vänligen besök vår digitala kurskatalog:

Kurskatalog Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 21 maj 2023
Sidan publicerad av: Emma Skog