Tuba / Eufonium

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Tuban har basfunktionen och är därför det allra viktigaste instrumentet i till exempel blåsorkestern då det rundar av ljudet och tillför värme och djup. Det finns tubor i flera olika storlekar, både små och stora. Ofta börjar man spela på en lite mindre tuba, även kallad Eufonium, för att så småningom spela på en större variant. Tuban är förstås ett orkesterinstrument men det finns också många fina solostycken för tuba.

Lyssna och lär dig mer om TubaKonserthuset i Stockholms playkanal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För oss på Kulturskolan är det viktigt att du som deltagare får möjlighet att utvecklas. Därför anpassar våra lärare sina lektioner efter dina förutsättningar och du som deltagare kan också vara med och påverka innehållet i dina lektioner. Du har även möjlighet att ingå i en orkester eller ensemble och, om du önskar, uppträda på någon av våra många konserter.

Undervisning i musik sker på över trettio platser runt om i kommunen samt på Midgårdsskolan, Umestan. I vår kurskatalog kan du se om vi finns i närheten av just din skola och om vi har några lediga platser.

Anmälan

För att se lediga tider och boka en plats, vänligen besök vår digitala kurskatalog:

Kurskatalog Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Avgifter

Det här är en av Kulturskolans terminskurser. Läs mer om våra avgifter för de olika kurstyper

Avgifter i Kulturskolan Öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 27 november 2020
Sidan publicerad av: Emma Skog