Sportlov 2022

Pris: Gratis
För vem: Högstadiet och gymnasiet
Antal platser: Tio platser

Maya Rose känd från idol 2020, kommer till Umeå för ännu en låtskrivarkurs! Denna gång ligger fokus på produktion. Du som går på högstadiet och gymnasiet kan delta. Det här är en kurs för dig som vill prova på och utveckla ditt låtskrivande och fördjupa ditt eget konstnärliga uttryck. Du får testa att skriva texter på olika sätt och du får hjälp med att knyta ihop dina låtidéer till en färdig låt. Med presentationer, diskussioner och praktiskt arbete utforskar vi låtskrivande och musikproduktion. Inga förkunskaper krävs, kom som du är!

Anmäl dig här till Maya Rose

Bild på en hand som håller i en träbit och en täljkniv för barn

Prova på att tälja med SlöjdarMolly

När: Onsdag 9 mars
Tid: 10.00–15.00 (fyra pass)
Plats: Gammlia
Pris: Gratis
För vem: Familjeaktivitet från 8 år
Antal platser: Åtta platser per pass

Att tälja är roligt och spännande men det är viktigt att veta vad man ska tänka på för att det ska bli bra. Molly lär ut tips och tricks till både barn och vuxna och ser till att slöjdglädjen blomstrar.

Bra att tänka på inför:

• Barn behöver ha med sig en ansvarig vuxen
  • Eftersom vi använder vassa knivar när vi täljer lämpar sig inte aktiviteten för de minsta barnen. Rekommenderad ålder är från 8 år och uppåt.

Anmälan

Workshopen är 45 minuter och i varje grupp ryms åtta barn + medföljande vuxna. Det är kostnadsfritt att delta, men vi behöver din anmälan för att hålla koll på antalet. Följande tider finns att välja mellan:

• 10.00–10.45
  • 11.00–11.45
  • 13.00–13.45
  • 14.00–14.45

Anmäl dig här till SlöjdarMolly Länk till annan webbplats.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Kulturskolan och Västerbottens museum.

Bild på tre olika textilfilurer i glada färger med ögon, svansar, prickar och hår

Kulturskolan på biblioteksbesök: Gör ditt eget fantasidjur!

När: Umedalens bibliotek, måndag 7 mars
Tegs bibliotek, tisdag 8 mars
Hörnefors bibliotek, onsdag 9 mars
Grubbebiblioteket, torsdag 10 mars
Tid: www.minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För vem: Familjeaktivitet
Pris: Gratis!
Anmälan: Drop-in

Med hjälp av tyg, tråd, lim och massa fantasi får deltagarna pyssla sitt eget fantasidjur. Är fantasidjuret stort eller litet? Är den randig eller prickig? Glad eller arg? Är den studsig eller slingrig? Efter egen förmåga och med stöd av sitt vuxna sällskap får barnen klippa, klistra och sy i tyg. För tider och mer information, besök www.minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bild av oknytt och troll med en gul bakgrund

Skapande lördag Pop up – Klossen

När: Lördag 12 mars
Tid: 12.00–15.00
Plats: Klossen, Ålidhem
För vem: Barnfamiljer i alla åldrar

Kulturskolan besöker Klossen! Det blir både skapande ateljé och föreställning. Rädda barnen finns på plats hela dagen genom deras projekt Svinnlabb bjuds barnen på hållbart fika och aktiviteter!

Läs mer om Pop-up Skapande lördag här

Senast uppdaterad: 4 mars 2022