Kontakta Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Skola

Vid Riksgymnasiet för rörelsehindrade i Umeå (RgRh) erbjuds en anpassad utbildning för dig med fysisk funktionsnedsättning.

Riksgymnasiet för rörelsehindrade är ingen egen skola utan är ett komplement till den kommunala gymnasieskolan. Du kan söka till vilken som helst av våra fyra kommunala skolor; Dragonskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Midgårdsskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Maja Beskowgymnasiet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Forslundagymnasiet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om du är behörig kan du gå på de nationella program som erbjuds på dessa skolor och går då i stor klass. På programmet får du stöd av personal från RgRh exempelvis assistans, förlängd studietid, tekniska anpassningar, specialpedagogiskt stöd och anpassade prov. Vi har ett nära samarbete med habilitering och elevhem.

Om du inte är behörig till ett nationellt program kan du söka Introduktionsprogrammet, där läser du i en mindre grupp men med samma stöd. Möjlighet finns att lägga dina studier på fyra år.

Assistans

På RgRh får du den assistans du behöver utifrån dina förutsättningar. Elevassistenterna finns där för dig och dina behov för att du på bästa sätt ska kunna nå dina mål i skolan. Det kan vara skriv- och läshjälp, struktur, igångsättning och vid praktiska situationer. Assistenterna skräddarsyr stödet tillsammans med dig och det finns både manlig och kvinnlig personal.

Transport

Du som elev får hjälp med de transporter som behövs för att du ska ta dig till/från skola, habilitering eller praktikplats. Det sker antingen med taxi eller med RgRh:s egna buss. Du som bor på elevhem kan söka Rg-bidrag för resor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Senast uppdaterad: 2 februari 2024
Sidan publicerad av: Hanna Christoffersson