Kontakta Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Elevhem

Riksgymnasiet för Rörelsehindrade i Umeå har två elevhem för dig som har minst två timmar resväg till och från skolan. Elevhemmen är placerade i centrala Umeå och ligger nära två av de kommunala skolorna. På elevhemmen finns möjlighet för dig att utvecklas, bli mer självständig, få en meningsfull fritid och träffa nya kompisar.

Elevhemmen har personal dygnet runt och målsättningen är att du ska trivas, känna trygghet och gemenskap. Alla rum är utrustade med en köksdel med kylskåp, kokplattor och diskbänk. Rummen har också egen dusch, tvättmaskin och toalett. Det finns en grundmöblering i varje rum och vill du ta med egna möbler och inreda personligt så går det bra.

Vi arbetar aktivt med fritiden och gör gemensamma fritidsaktiviteter. Vi har ett nära samarbete med skola och habilitering. Kostnaden för att bo på elevhemmen täcks av Rg-bidraget som söks via CSN.

RG-bidrag

Rundvandring på elevhemmet