Skolan spelar en viktig roll i att ge utrymme för att fånga upp och kanalisera elevers engagemang kring värdegrundsfrågor och sedan hösten 2017 är Midgårdsskolan en certifierad FN-skola.

I arbetet att forma framtida samhällsmedborgare blir det viktigt att ge elever verktyg där de rustas för de utmaningar som väntar. Det innebär att eleverna behöver besitta goda kunskaper i såväl aktuella lokala, nationella, regionala och globala samhällsfrågor. Förutom faktakunskaper är det även viktigt att träna färdigheter för att kunna stärka elevernas kommunikationsförmåga och entreprenöriella förmåga.

Som ett led i det arbetet har Midgårdsskolan ett samarbete med Svenska FN-förbundet och:

FN-föreningen på Midgårdsskolan

FN-föreningen arbetar utifrån de globala målen och svenska FN-förbundets projekt. Föreningen uppmärksammar till exempel flickors rättigheter, projektet Skolmat och sprider kunskap om minor, minröjning och dess effekter. Idag finns det runt 40 FN-skolor runt om i landet som föreningen kan samarbeta och bolla idéer med.

Som elev kan du delta i FN-föreningen och engagera dig i viktiga frågor, driva det du brinner för, träffa nya kompisar, utvecklas inom internationella frågor och delta i intressanta diskussioner.

Under läsåret får föreningens medlemmar möjlighet att lyssna på intressanta föreläsare och genom föreningen har de träffat både svenska och utländska politiker samt kronprinsessan Victoria.

Mer information:

Om du vill veta mer om FN och deras arbete eller kriterierna för att få kalla sig FN-skola kan du läsa mer här: