Allt inför skolstarten 2021

Kontakta Midgårdsskolan

Midgårdsskolan
Telefon: 090-16 59 50

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Kontakta Umeå kommun

Telefon: 090-16 10 00

Besöksadress: Skolgatan 31A, 901 84 Umeå
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-17.00

Här hittar du information inför höstens skolstart, varmt välkommen till ett nytt läsår hos oss på Midgårdsskolan.

Måndag 23 augusti välkomnar vi nya elever på gymnasiesärskolan, Introduktionsprogrammen samt årskurs 1 på nationella program. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara nya elever i årskurs 1 på skolan därefter börjar andra elever allt eftersom enligt tiderna nedan.

Måndag 23 augusti

Du som går i årskurs 1 ska komma till upprop enligt tid som finns angiven nedan. Orsaken till att uppropstiderna varierar mellan programmen är för att sprida ut antalet elever som anländer till skolan.

08.30 – Upprop för Estetiska programmet inriktning Musik årskurs 1, Valhalla (aulan)

09.00 – Upprop för gymnasiesärskolans nya elever, hus 17, slutar kl. 11.00.

09.00 – Upprop för Natur- och samhällsvetenskap årskurs 1, Valhalla

09.30 – Upprop för Estetiska programmet inriktningarna Bild och formgivning, Dans, Estetik och media samt Teater årskurs 1, Valhalla

10.00 – Upprop för Språkintroduktion (IMS), Hus 17

Du som är börjar på individuellt alternativ får en tid hemskickad för individuellt inskrivningssamtal.

Tisdag 24 augusti

Introduktionsdag för nya elever på gymnasiesärskolan, IMS och årskurs 1. Gymnasiesärskolan går mellan 08.30–12.30 (inkl. lunch).

Onsdag 25 augusti

08.30 – Upprop med mentor för årskurs 2 - 4

Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan görs senast kl. 12.00 på uppropsdagen.

Se rutin för frånvaroanmälan härlänk till annan webbplats

Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband skolstarten kommer du att få läsa igenom och kvittera nedanstående dokument. Mentor delar ut och informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss men du kan även skriva ut de och ordna detta för att snabbare få tillgång till t.ex. dator:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut den behöver du ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal. Blankett för dator/-IT-avtallänk till annan webbplats
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett elevskåp. Blankett för skåpavtal.länk till annan webbplats
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finnas med på bild/film/ljud. Blankett för samtycke för fotgrafering etc.länk till annan webbplats

Ansökan om busskort: Har du mer än sex kilometer från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan, kan du ansöka om busskort för dina dagliga resor till och från skolan. För att du ska kunna få ditt busskort samma dag som skolan börjar behöver du skicka in din ansökan senast onsdag 18 augusti.

Observera att detta inte gäller dig som bor i Vindelns kommun. Du ansöker själv om busskort enligt rutin hos Vindelns kommun.länk till annan webbplats

Specialkost: Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost. Ta med blanketten och lämna in den till skolmatsalen (Restaurang Umestan).

Bra att veta:

Antagning: När den slutliga antagningen till gymnasiet är klar i slutet av juni kan du logga in på Gymnasieantagningens webbplatslänk till annan webbplats och se samt svara på ditt antagningsbesked.

Sista svarsdag är måndag 2 augusti 2021.

Busskort: Du som har ett befintligt busskort och fortsätter hos oss för att läsa årskurs 2 eller 3 använder ditt busskort under hela gymnasietiden. Länstrafiken skickar ut en uppdatering till alla busskort under sommaren för att öka giltighetstiden inför kommande läsår.

I början av hösten kan det vara problem med skolkorten när alla bussar hämtar hem uppdateringen. Det kan ta ett par dagar innan allt har förts över. Ett tips är att hålla kortet extra länge mot läsaren i bussen första dagen så att uppdateringen slår igenom. Anmäl inte genast kortet som trasigt om det inte fungerar, utan prova några dagar tills det har kommit igång.

Unikum ny skolportal from ht - 21

Från och med hösten 2021 går Midgårdsskolan in i Unikum som skolportal/läplatform och lämnar därmed Lärum. Se till att ladda ned appen ”Unikum Familj” om du inte redan har det och logga in. Du kan även logga in via webben www.umea.se/skolportallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Covid -19: Information om anpassningar utifrån Covid -19 uppdateras kontinuerligt i härlänk till annan webbplats skolans lärplattform, Unikum.

Informationsmöte för årskurs 1: Informationsmöte för vårdnadshavare och elev var planerat måndag 20 september kl. 19. På grund av rådande omständigheter (Covid-19) hoppas vi att kunna genomföra ett informationsmöte, men i annan form. Vi återkommer med information så fort vi vet mer.

Mer information publiceras i Unikum vid ett senare tillfälle.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater. Dessvärre fastställs inte klasserna förrän på uppropsdagen då vi måste veta vilka som har valt att tacka ja till sin plats. Efter sjätte augusti börjar reservantagningen vilket även det kan påverka klassindelningarna. Vi kan därför inte besvara några frågor om klassindelning innan skolan startat. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal olika parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m.

Modersmål: Om du vill läsa modersmål och ännu inte anmält dig är det viktigt att du gör det senast fredag 10 september.

Läs mer om regler och ansökan härlänk till annan webbplats.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 h ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidrag.

Inför skolstarten får alla nya elever ett brev med information om bl.a. CSN till sin folkbokföringsadress - klicka här för att läsa informationen från CSNlänk till annan webbplats.

Läs mer om CSN på deras webbplatslänk till annan webbplats

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och förändras fram till skolstart.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elev) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via Skola 24länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller telefon 090-16 64 00.

Mer information om sjukanmälan hittar du här.länk till annan webbplats

Skolfotografering: Alla elever i årskurs 1 samt nya elever på Språkintroduktion fotograferas onsdag 25 augusti. Information om vilken tid på dagen som din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten. Elever på gymnasiesärskolan, årskurs 2-3 samt tidigare elever på Introduktionsprogrammen fotograferas under v. 34–37.

Utvecklingssamtal: Under vecka 43–50 är det utvecklingssamtal för årskurs 1–3 och vecka 46 för Introduktionsprogrammen.

Mer information publiceras i skolans lärplattform Unikum ca 2 veckor innan.

Ändra val av språk eller instrument: Om du önskar ändra ditt val av språk eller instrument* kan du kontakta Midgårdsskolans Information på telefonnummer 090-16 59 50 veckan innan skolstart.

* För elever på Estetiska programmet inriktning Musik är det obligatoriskt att välja ett huvudinstrument.

Välkommen till oss på Midgårdsskolan!

Fler nyheter

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 augusti 2021
Publicerad: 28 juni 2021
Sidan publicerad av: Miia Wännström