Skolstart 2019

19 aug - 21 aug
090-16 59 50
midgardsskolan@umea.se

Här hittar du all information som du behöver för att förbereda dig inför skolstarten.

Måndag 19 augusti välkomnar vi alla elever i årskurs 1 på nationella program. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara elever i årskurs 1 på skolan därefter börjar andra elever allt eftersom enligt tiderna nedan.

Måndag 19 augusti

9.00 

Upprop för årskurs 1, Valhalla (aulan)

10.00

Upprop för Språkintroduktion (IMS) och Yrkesintroduktion (IMY), Valhalla (aulan)


Individuellt alternativ (IMA) har fått en tid hemskickad för individuellt inskrivningssamtal

Tisdag 20 augusti


Introduktionsdag för årskurs 1

Onsdag 21 augusti

9.00 

Upprop för årskurs 2-4 (se schema)

10.00

Undervisning enligt schema för årskurs 1-4


Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan görs senast kl. 12.00 på uppropsdagen.

Se rutin för frånvaroanmälan härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband skolstarten kommer du att få läsa igenom och kvittera nedanstående dokument i Lärum. Mentor delar ut och informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut den behöver du ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal.
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett elevskåp.
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finnas med på bild/film/ljud.

Ansökan om busskort: Har du mer än sex kilometer från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan, kan du ansöka om busskort för dina dagliga resor till och från skolan. För att du ska kunna få ditt busskort samma dag som skolan börjar behöver du skicka in din ansökan senast onsdag 14 augusti.

Specialkost: Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost. Ta med blanketten och lämna in den till skolmatsalen (Restaurang Umestan).

Bra att veta:

Antagning: När den slutliga antagningen till gymnasiet är klar måndag 1 juli kan du logga in på Gymnasieantagningens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och se samt svara på ditt antagningsbesked. Sista svarsdag är söndag 4 augusti.

Busskort: Du som är elev i årskurs 2 eller 3 som har ett befintligt busskort och fortsätter hos oss till hösten använder ditt busskort under hela gymnasietiden. Länstrafiken kommer att skicka ut en uppdatering till alla busskort under sommaren och på så sätt öka giltighetstiden inför kommande läsår. I början av höstterminen kan det vara problem med skolkorten då alla bussar hämtar hem uppdateringen. Det kan ta ett par dagar innan allt har förts över. Ett tips är att hålla kortet extra länge mot läsaren i bussen första dagen så att uppdateringen slår igenom. Anmäl inte genast kortet som trasigt om det inte fungerar, utan försök använda det några dagar tills det har kommit igång.

Föräldramöte för årskurs 1: Måndag 16 september kl. 19.00 bjuder vi in alla vårdnadshavare för elever i årskurs 1 till ett föräldramöte där ni får möjlighet att veta mer om skolan och programmet. Mer information kommer att publiceras i lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater. Dessvärre fastställs inte klasserna förrän på uppropsdagen. Vi kan därför inte besvara några frågor om klassindelning innan dess. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal olika parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m.

Modersmål: Om du vill läsa modersmål och ännu inte anmält dig är det viktigt att du gör detta senast torsdag 15 augusti. Här kan du läsa mer om regler och hur du ansökerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 h ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och förändras fram till skolstart.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elev) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats eller telefon 090-16 64 00.

Mer information om sjukanmälan hittar du härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skolfotografering för årskurs 1: Alla elever i årskurs 1 samt nya elever på Språkintroduktion fotograferas onsdag 21 augusti. Information om vilken tid på dagen som din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten.

Utvecklingssamtal: Under vecka 46 är det utvecklingssamtal. Mer information kommer att publiceras i skolans lärplattform ”Lärum” (www.umea.se/larumlänk till annan webbplats) ca 2 veckor innan.

Ändra val av språk eller instrument: Om du önskar ändra ditt val av språk eller instrument* kan du kontakta Midgårdsskolans Information på telefonnummer 090-16 59 50 veckan innan skolstart.

* För elever på Estetiska programmet inriktning Musik är det obligatoriskt att välja ett huvudinstrument.

Välkommen till oss på Midgårdsskolan!

Mer information
Datum: 19 augusti 2019 - 21 augusti 2019
Tid: 09:00 - 10:00
Kontakt: 090-16 59 50 midgardsskolan@umea.se
Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 juli 2019
Publicerad: 1 juli 2019
Sidan publicerad av: Katarina Lundgren