– Fram tills nu har jag läst cellbiologi där mycket var repetition från gymnasiet, jag fick en väldigt bra grund från Maja med andra ord.

Möt Agnes Karlsson som läste Naturvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet och tog studenten våren 2022

Hur är läget?

– Det är bra, mycket kul att få stå på egna ben! Jag har haft fullt upp med studentlivet och att lära känna nya människor. Det har varit roligt.

Vad gör du nu?

– Jag läser kandidatprogrammet i biologi här i regniga Göteborg. Samtidigt aspirerar jag för att gå med i en studentförening som heter Haddock.

Hur funkar det med studierna? Trivs du i Gbg?

– Jag föredrar universitetsstudier framför gymnasiestudier alla dagar i veckan. Fram tills nu har jag läst cellbiologi där mycket var repetition från gymnasiet, jag fick en väldigt bra grund med andra ord. Första tentan klarade jag, den andra har jag inte fått tillbaka. Den första veckan i Göteborg var jobbig. Det var så mycket människor och så väldans högljutt. Nu är stadslivet det nya normala och jag uppskattar staden mer och mer för varje dag.

Vad ser du fram emot just nu?

– Jag ser mycket fram emot min nästa kurs! Molekylär genetik och evolution. Det är evolutionen jag ser fram emot mest. Sedan har jag också fått förklarat för mig att våren i Göteborg är fantastisk, så den ser jag också fram emot.

Intervjun gjordes i december 2022.