Möt Ida Olofsson som läste Teknikprogrammet med inriktningen Teknikvetenskap på Dragonskolan

Vad var det som gjorde att du valde just Teknikprogrammet?

– Det som tilltalade mig med programmet och teknik överlag är blandningen av naturvetenskap såsom matte och fysik med kreativitet och skapande. Något som också spelade in var att jag hade en bra tekniklärare på högstadiet som lyckades visa upp bredden i teknikämnet samt att jag hade hört gott om programmet och skolan.

Vilket år tog du examen?

- Jag tog examen år 2021.

Vad gör du nu? (sysselsättning)

- Efter ett år hemma i Umeå med jobb började jag i höstas att plugga till civilingenjör med inriktningen Teknisk Design på Chalmers i Göteborg.

Vad tycker du är det bästa med Teknikprogrammet?

– Det bästa med Teknikprogrammet är att det finns många inriktningarna inom programmet som skiljer sig åt, det blir därför enklare att få en gymnasietid med skolarbete som känns kul. Sedan har min upplevelse varit att det är en bra blandning av elever på programmet och att man lär känna parallellklasserna bra.

Vad har du lärt dig under den tid du gått här?

- Förutom ämnesrelaterade kunskaper som jag fick under min tid på Draggen tror jag att jag växte som person då jag fick chansen att skapa mig ett eget umgänge med personer som inte bara hade samma intressen som jag.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

– Det bästa med Dragonskolan är att det är en så stor skola. Detta gör att man alltid känner någon, även om det är i en annan klass eller på ett annat program, och samtidigt är det lätt att träffa nya kompisar. Slutligen har jag varit väldigt nöjd med mina lärare.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan gymnasiet och att jobba/plugga vidare?

- Den största skillnaden mellan gymnasiet och att studera på högskola är att man inte längre har sina lärare lika lättillgängliga samt att man bestämmer helt vilken nivå ens studier och studentliv ska ligga på. Antingen kan man välja att endast gå på obligatoriska moment eller så kan man vara med på allt och lägga resten av sin tid på olika kåraktiviteter.

Vad ser du fram emot just nu? Hur ser framtiden ut?

- Läser mitt första år av fem på Chalmers så blir kvar här ett tag framöver. Just nu ser jag framemot att få göra bort den stundande mattetentan och att våren ska komma på riktigt till Göteborg.