Möt Ellen Hedlund som Vård- och omsorgsprogrammet på yrkesintroduktion på Dragonskolan

Varför går du på Yrkesintroduktion?

– Jag går här för att läsa upp matematiken från grundskolan samtidigt som jag läser ett program.

Du läser mot Vård- och omsorg på Yrkesintroduktion, hur är det?

– Trivs jättebra och lärarna är bra. Lärarna anpassar lektionerna efter elevernas behov. Mycket är praktiskt tex när vi är i metodsalar och gör olika undersökningar. Vi är inte så många i klassen det gör att vi får mycket lärartid när vi gör teori.

På yrkesintroduktion är det mycket APL (arbetsplatsförlagt lärande), hur upplever du det?

– Kul med APL och man lär sig mycket på en arbetsplats. Inom vården träffar man mycket människor och det är lärorikt. Får en stor inblick i arbetslivet och jag kan koppla det vi lär oss i skolan på APL.

Hur är det att gå på Dragonskolan?

- Jättebra, alla är trevliga och man får ett varmt välkomnande. Träffar många kompisar från andra program.

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

- Jag utvecklas hela tiden och har mycket teori och APL och det hoppas jag kommer ge mig jobb. Vi lär oss mycket praktiskt på APL och på våra vårdkurser men också en del teori.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

- Alla fina människor och lärare.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

- Mycket mer frihet och roligare men ett ansvar över studierna.

Vad har du för framtidsplaner?

- Hjälpa människor inom vård- och omsorg, jobba på sjukhuset.