Möt Anton Karlsson som läser årskurs 2 på Dragonskolans idrottsgymnasium

Vad var det som gjorde att du valde just Dragonskolans idrottsgymnasium Barn- och fritidsprogrammet inriktning mot personlig tränare och gruppträningsinstruktör?

– Jag vill jobba inom hälsa och har alltid varit intresserad av träning och gym. Att få hjälpa andra med sin hälsa har varit ett stort intresse länge. Jag valde idrottsgymnasiet för att jag ville kombinera styrketräning med skola och få mer erfarenhet av träning som helhet.

Hur är det att gå på Dragonskolans idrottsgymnasium?

– Det är fantastiskt. Jag har en väldigt fin klass, vi är tajta och har roligt i hop. Jag tycker att lärarna verkligen bryr sig om en och ger oss de bästa förutsättningarna för att utvecklas och lyckas i skolan.

Hur är det att gå på Dragonskolan?

– Det är en bra skola med många elever vilket gör att man också lär känna många personer. Dragonskolan har ett stort utbud av program.

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

– Jag har lärt mig hur vi människor fungerar, hur vi kommunicerar med varandra. Jag har också fått kunskaper inom anatomi, fysiologi och näringslära. Jag har praktikt fått öva på att leda andra både personlig träning men också gruppträning. Jag har också fått kunskaper i att anpassa träning efter olika mål och förutsättningar. Jag har fått yrkeskunskaper som gör att jag kommer att vara förberedd inför arbetslivet.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolans idrottsgymnasium?

– Det bästa med programmet är att jag får göra saker jag gillar tex träna och att det är ett praktisk program som gör att vi inte bara behöver sitta i ett klassrum hela dagarna. Dessutom har vi precis varit på en hälsoresa till Åre, vilket var väldigt lärorikt och roligt. Det är roligt att få lära sig träna andra, att ta emot klienter och se deras utveckling. Pt yrket är ett väldigt väldigt socialt jobb, du ska kunna bemöta alla olika människor vilket jag tycker är väldigt kul.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

– Att utbudet av program är stort och att det händer mycket på skolan tex olika tävlingar där man kan vinna saker, firanden och uppträdanden.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

– Det är en mer professionell utbildning. Känslan är att utbildning och yrkesliv ligger nära varandra, det är på riktigt.

Vad har du för framtidsplaner?

– Börja jobba inom pt/ hälsobranschen. Den stora drömmen är att bli ekonomiskt oberoende.