Skolstart 2021

Foto: Fredrik Larsson

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan
Telefon: 090-16 24 20

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Kontakta Umeå kommun

Telefon: 090-16 10 00

Besöksadress: Skolgatan 31A, 901 84 Umeå
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-17.00

Vi planerar för skolstart i skolans lokaler, men följer regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande Covid-19 och därför kan detta komma att ändras.

Måndag 23 augusti välkomnar vi våra nya elever som börjar åk 1. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara elever i årkurs 1 på skolan därefter börjar andra elever allt eftersom enligt tiderna nedan.

Måndag 23 augusti

Du som går i årkurs 1 ska komma till upprop enligt tiden som finns angiven nedan. Vi har valt att variera uppropstiderna mellan programmen för att sprida ut antalet elever som anländer till skolan.

När du kommer till skolan använd entré öst eller väst, när du kommer in på skolan kommer det finnas klasslistor uppsatta där du ser vilken klass du kommer gå i. När du har hittat din klassinformation fortsätter du in till mitten av skolan, du kommer då se vårt fina café Mitten och servicecenter.

Vid servicecenter finns din mentor, hen kommer att ha en skylt med klassens namn. Din mentor visar dig och dina klasskamrater till klassrummet och där sker uppropet.

  • 09.00 upprop för EE, EK och GL
  • 09.30 upprop för IN och TE
  • 10.00 upprop för SA,IMY VO, HA, RL
  • 10.30 upprop för BA och VF
  • 11.00 upprop för HV och NA
  • 11.30 upprop för BF och VO
  • ID har upprop med respektive program.

Tisdag 24 augusti

  • 08.20 är det samling med klassen. Fortsatt introduktion för årkurs 1 från föregående dag.

Onsdag 25 augusti

  • 08.20 upprop för årkurs 2-4.
  • 10.00 lektionsstart för samtliga klasser.

Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du anmäla din frånvaro annars riskerar du att förlora din plats. Anmälan görs senast kl. 12.00 på uppropsdagen.

Se rutin för frånvaroanmälan här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband med skolstarten kommer du att få läsa igenom och kvittera nedanstående dokument i Lärum. Mentor delar ut och informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut den behöver du ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal.
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett elevskåp.
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finns med på bild/film/ljud.

Ansökan om busskort: Om du bor mer än sex kilometer från skolan kan du ansöka om busskort senast torsdag onsdag 18 augusti.

Ansök om busskort .länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Observera att detta gäller ej för dig som bor i Vindelns kommun. Du ansöker själv om busskort enligt rutin hos Vindelns kommun.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Specialkost: Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost.

Mer information hittar du här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bra att veta:

Antagning: När den slutliga antagningen till gymnasiet är klar måndag 1 juli kan du logga in på Gymnasieantagningens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och se samt svara på ditt antagningsbesked. Sista svarsdag är måndag 2 augusti.

Information: Under läsåret skickar vi ut skolinformation via lärplattformen lärum, www.umea.se/larumlänk till annan webbplats.

dragonskolan_umea (instagram): Konto är för dig som elev på skolan. Här får du såväl viktig som rolig skolinformation. Under förra året anordnade vi bland annat tävlingar som var mycket uppskattat bland våra elever.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater, men klasserna fastställs inte förrän på uppropsdagen då vi måste veta vilka som har valt att tacka ja till sin plats. 11 augusti börjar reservantagningen vilket även det kan påverka klassindelningarna. Vi kan därför inte besvara några frågor om klasser innan skolstart. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m.

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och ändras fram till skolstart.

Skolfotografering: Alla elever i årkurs 1 och nya elever kommer att fotograferas vid skolstart. Information om tid din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten. Elever med skyddad identitet måste ha skyddad-idblankett påskriven av målsman. Ta med blanketten första skoldagen och lämna den till fotografen om du ska fotograferas.

Skyddad-idblanketten hittar du här.

Busskort: Du som har ett befintligt busskort och fortsätter hos oss för att läsa årskurs 2,3 eller 4 använder ditt busskort under hela gymnasietiden. Länstrafiken skickar ut en uppdatering till alla busskort under sommaren som förlänger giltighetstiden inför kommande läsår.

I början av hösten kan det vara problem med skolkorten när alla bussar hämtar hem uppdateringen. Det kan ta ett par dagar innan allt har förts över. Ett tips är att hålla kortet extra länge mot läsaren i bussen första dagen så att uppdateringen slår igenom. Om kortet inte fungerar de första dagarna avvakta och prova några dagar till det har kommit igång.

Modersmål: För dig som önskar läsa Modersmål 1 och ännu inte anmält dig är det viktigt att du gör detta senast 10 september.

Här kan du läsa mer om regler och hur du ansöker.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Föräldramöte: tisdag 14 september klockan 18.30-20.00 är du som vårdnadshavare inbjuden till ett digitalt föräldramöte. Mer information publiceras under hösten i skolans lärplattform Lärum.

Utvecklingssamtal: Vecka 46 hålls utvecklingssamtalen. Mer information publiceras på Lärum under hösten.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 timmars ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elever) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via lärplattformen Lärum, telefon 090-16 64 00 eller appen skola24.

Välkommen till oss på Dragonskolan!

Fler nyheter

Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 juli 2021
Publicerad: 2 juli 2021
Sidan publicerad av: Madelene Tiger