Äventyra inte studentfirandet

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Det är väldigt många som ser fram emot studentfirandet just nu, men utvecklingen av pandemin är oroande och skolledningen vill påminna om vikten av att följa rekommendationerna för att inte äventyra studentfirandet!

Ni har säkert läst medias rapportering om att vi har flera konstaterade fall av Covid-19 på skolan. Vi suktar alla efter våra sociala liv, som det var innan pandemin. Det är inte långt kvar till skol- och studentavslutning. Nu ser vi mållinjen, det är varmare ute och det spritter i kroppen på oss alla, men det är så oerhört viktigt att vi håller fast vid rekommendationerna: Stanna hemma vid minsta lilla symtom, tvätta händerna och håll avstånd. Ja, ni vet, allt där som vi påminner om, men som är så viktigt!

Skolledningen känner sig lite bekymrade med anledning av de ökade siffrorna av Covid-19 på skolan. Ni har skött er exemplariskt. Vi är en av Sveriges största gymnasieskolor, men vi har hittills haft väldigt få fall av Covid-19 och det handlar ju om att ni har stannat hemma vid symtom, tvättat händerna och hållit avstånd.

Pandemin innebär många orosmoln för skolledningen och ett av dessa just nu är studentavslutningen. Var och en av er är så väl förtjänta av den här studentavslutningen! Vi kan inte, och kommer aldrig, kunna förstå hur ni upplevt skoltiden under pandemin. Däremot kan vi förstå och relatera till era känslor inför den stundande examen. Ni vill, och vi vill, genomföra studenten så bra det bara går. Den är viktigt för oss alla, men det är också viktigt att vi får kontroll på situationen på skolan. Om inte så kan vi i värsta fall tvingas ställa in studentavslutningen, men tro oss när vi säger att det är det absolut sista vi vill. Samtidigt måste vi förhålla oss till att vi inte har något val om situationen förvärras. Så nu kommer påminnelsen igen: Stanna hemma vid minsta, ynka, lilla symtom, tvätta händerna, håll avstånd och umgås inte med människor som inte tillhör den absolut närmaste kretsen.