Måndag 18 augusti välkomnar vi elever som börjar åk 1. De två första dagarna ligger fokus på att ni ska få orientera er på skolan och lära känna varandra. Onsdag 20 augusti välkomnar vi elever i åk 2-3, samt elever i anpassad gymnasieskola åk 1-4.
Du som börjar årskurs 1 ska komma till upprop i aulan på den tid som finns angiven nedan för ditt program. Det är skyltat till aulan från entré väst och entré öst (aulan är markerad markerad på karta nedan).
Under dagen sker även porträttfotografering till elevkort och utdelning av elevdatorer. Skoldagen förväntas pågå ungefär till 15.00.
Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du anmäla din frånvaro annars riskerar du att förlora din plats. Frånvaroanmälan görs senast kl.12.00 på uppropsdagen, via telefon 090-16 64 00 eller via appen Unikum familj.
Se rutin för frånvaroanmälan här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du måste svara på ditt antagningsbesked senast tisdag 5 augusti via Gymnasieantagningens webbplats www.gymnasieantagningen.nu Länk till annan webbplats..
Om du bor mer än sex kilometer från skolan kan du ansöka om busskort via www.umea.se/elevresor Länk till annan webbplats.. Ansökan för elever åk 1 görs mellan 1–31 juli, för att handläggning ska hinna göras innan skolstart. Elever som är folkbokförda i en annan kommun kontaktar sin hemkommun för information.
Du som börjar åk 2-3 använder samma busskort som tidigare, dock behöver du göra en ny ansökan för att kortet ska uppdateras till skolstart. Ansökan för elever i åk 2-3 görs mellan 1 juli – 19 aug på www.umea.se/elevresor. Länk till annan webbplats.
I början av hösten kan det vara problem med skolkorten när alla bussar hämtar hem uppdateringen. Ett tips är att hålla kortet extra länge mot läsaren i bussen första dagen så att uppdateringen slår igenom. Om kortet inte fungerar första dagen kan du avvakta och prova under några dagar.
Har du frågor om busskort?
Kontakta busskort.gy@umea.se
I samband med skolstart får du tillgång till elevskåp, läromedel, elevdator och IT-tjänster. Då behöver du och dina vårdnadshavare kvittera att ni tagit del av regler kring lån av dessa. Det görs helst innan skolstart fr.o.m. 12 augusti via www.minasidor.umea.se Länk till annan webbplats..
Alla elever i årkurs 1 och nya elever i åk 2-3 kommer att fotograferas vid skolstart. Porträttfotot används till elevkort som ger access till skolan, elevskåpet, biblioteket m.m.
Vi rekommenderar alla vårdnadshavare att ladda ner appen Unikum familj, eftersom information från skolan skickas ut via den under läsåret. Läs mer på www.umea.se Länk till annan webbplats. och sök på Unikum. Andra nyheter och uppdateringar kan du få via vårt Instagramkonto dragonskolan_umea.
I mitten av september bjuder vi in till informationsmöte för vårdnadshavare till elever i åk 1. Mer information publiceras under hösten på skolans webbplats och i Unikum.
Klasserna fastställs inte förrän på uppropsdagen, vilket innebär att vi inte kan besvara frågor om klassindelning innan dess. I arbetet med att bilda klasser tar vi hänsyn till en rad olika faktorer, som exempelvis valbara kurser och könsfördelning. Innan klasserna färdigställs behöver vi även veta vilka som har valt att tacka ja till sin plats. Reservantagningen kan påverka klasserna. På uppstartsdagen finns klasslistor uppstatta i anslutning till aulan.
Om du vill läsa modersmål och ännu inte anmält dig kan du kontakta Veronica Sjödin från och med mitten av augusti. veronica.sjodin@umea.se
Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 timmars ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidrag.
Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och ändras fram till skolstart. Förändringar kan ockjså ske under de första veckorna,
Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elever) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via lärplattformen, telefon 090-16 64 00 eller appen Unikum familj.
Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost. Mer information hittar du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Utvecklingssamtalen för höstterminen sker vecka 47 och för vårterminen vecka 12.
Fler nyheter