Skolstart 2020

18 aug - 20 aug
090-16 24 20
dragonskolan@umea.se

Här hittar du all information som du behöver för att förbereda dig inför skolstarten.

Tisdag 18 augusti välkomnar vi alla elever i årskurs 1 på nationella program. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara elever i årskurs 1 på skolan därefter börjar andra elever allt eftersom enligt tiderna nedan.

Vi planerar för skolstart i skolans lokaler men följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring viruset covid -19 och är medvetna att det kan komma att ändras.

Tisdag 18 augusti, upprop i klassrum.

På uppropsdagen kommer det att finnas klasslistor utanför skolan där eleverna kan se vilken klass de ska gå i. Det kommer även att finnas personal som möter våra blivande elever i våra entréer för att visa dem till rätt plats. Oavsett vilket program du som elev ska börja kan du komma till vilken av våra stora entréer som helst så får hjälp därifrån.

Observera att vi har olika uppstartstider för våra olika program. Det är ingen samling eller aktivitet för ditt program innan den utsatta tiden nedan.

Uppropstider

9.00: Ekonomiprogrammet, El- och energiprogrammet och Lärlingsutbildning

9.30: Indutritekniska programmet och Teknikprogrammet

10.00: Samhällsvetenskapsprogrammet och Introduktionsprogrammet Vård- och omsorg

10.30: Bygg- och anläggningsprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet

11.00: Hantverksprogrammet inriktning frisör samt stylist- och spa och Naturvetenskapsprogrammet

11.30: Barn- och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet

Porträttfotografering åk 1 (till skolkorten) sker under dagen

Onsdag 19 augusti

8.20-9.00 Ev. samling med klassen. Kvarstående introduktion från tisdagen.

9.00-13.30 Introduktionsdag för årskurs 1

Torsdag 20 augusti

8.20: Upprop nationella program årskurs 2-4 (i dessa salarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster) samt individuella program åk 1-4 i respektive klassrum

10.00: Undervisning enligt schema för alla årskurser

Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan görs senast kl. 12.00 på uppropsdagen.

Se rutin för frånvaroanmälan härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband skolstarten kommer du att få läsa igenom och kvittera nedanstående dokument i Lärum. Mentor informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut din dator behöver du både ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal.
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett elevskåp.
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finns med på bild/film/ljud.


Ansökan om busskort: Har du mer än sex kilometer från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan, kan du ansöka om busskort för dina dagliga resor till och från skolan. För att du ska kunna få ditt busskort samma dag som skolan börjar behöver du skicka in din ansökan senast torsdag 13 augusti.

Observera att detta gäller ej för dig som bor i Vindelns kommun. Du ansöker själv om busskort enligt rutin hos Vindelns kommun.länk till annan webbplats

Specialkost: Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost.

Bra att veta:

Antagning: När den slutliga antagningen till gymnasiet är klar måndag 1 juli kan du logga in på Gymnasieantagningens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och se samt svara på ditt antagningsbesked. Sista svarsdag är torsdag 6 augusti.

Busskort: Du som är elev i årskurs 2 eller 3 som har ett befintligt busskort och fortsätter hos oss till hösten använder ditt busskort under hela gymnasietiden. Har du studerat på annan kommunal gymnasieskola och byter till Dragonskolan måste du söka om ditt busskort. Länstrafiken kommer att skicka ut en uppdatering till alla busskort under sommaren och på så sätt öka giltighetstiden inför kommande läsår. I början av höstterminen kan det vara problem med skolkorten då alla bussar hämtar hem uppdateringen. Det kan ta ett par dagar innan allt har förts över. Ett tips är att hålla kortet extra länge mot läsaren i bussen första dagen så att uppdateringen slår igenom. Anmäl inte genast kortet som trasigt om det inte fungerar, utan försök använda det några dagar tills det har kommit igång.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater. Dessvärre fastställs inte klasserna förrän på uppropsdagen då vi måste veta vilka som har valt att tacka ja till sin plats. Efter sjätte augusti börjar reservantagningen vilket även det kan påverka klassindelningarna. Vi kan därför inte besvara några frågor om klassindelning innan skolan startat. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal olika parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m. På uppropsdagen kommer klasslistor att finnas utanför skolan.

Modersmål: Om du vill läsa modersmål 1 och ännu inte anmält dig är det viktigt att du gör detta senast söndag 23 augusti. Här kan du läsa mer om regler och hur du ansökerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 timmars ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och förändras fram till skolstart.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elev) gör frånvaroanmälan via lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats eller telefon 090-16 64 00.

Mer information om frånvaroanmälan hittar du härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skolfotografering för årskurs 1: Alla elever och klasser i årskurs 1 fotograferas under sina första skoldagar. Information om vilken tid som din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten.

Informationsmöte för årskurs 1: Under v. 38 bjuder vi in alla vårdnadshavare till elever i årskurs 1 till ett informationsmöte där ni får möjlighet att veta mer om skolan och programmet. Mer information publiceras under hösten i skolans lärplattform Lärum, www.umea.se/larum. Vi reserverar oss för ändringar utifrån rådande läge.

Mån 14/9: Barn- och fritidsprogrammet, Hantverksprogrammet - frisör/stylist, Naturvetenskapsprogrammet och Vård-och omsorgsprogrammet. RH (Riksgymnasiet för rörelsehindrade) bjuder in till föräldramöte vid annat tillfälle.
Tis 15/9: Bygg- och anläggningsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, VVS-programmet, Gymnasiesärskolan åk 1-4
Ons 16/9: El- och energiprogrammet, Ekonomiprogrammet, Industritekniska programmet, Lärlingsutbildningen och Teknikprogrammet

Samtliga informationsmöten börjar kl. 18.30 och slutar ca. kl. 20.00. Mötena börjar med en kort samling i Mitten - vår mötesplats mitt i skolan.

Utvecklingssamtal: Under vecka 46 är det utvecklingssamtal. Mer information kommer att publiceras i skolans lärplattform ”Lärum” (www.umea.se/larumlänk till annan webbplats) ca 2 veckor innan.

Välkommen till oss på Dragonskolan!

Mer information
Datum: 18 augusti 2020 - 20 augusti 2020
Tid: 09:00 - 10:00
Kontakt: 090-16 24 20 dragonskolan@umea.se
Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 augusti 2020
Publicerad: 1 juli 2019
Sidan publicerad av: Katarina Lundgren