Elever på vandring bland vulkaner och regnskog

Kontakta Grubbeskolan 7–9

Grubbeskolan 7–9

Besöksadress: Lagmansgatan 37

Fem elever i årskurs 9 på Grubbeskolan åker tillsammans med två lärare till den franska ön Réunion i november för att vandra bland vulkaner och regnskog. Totalt deltar 20 elever i årskurserna 8 och 9 i projektet HIKE där de genom vandringar ska få ta del av andra länders kulturarv.

Kartbild

Googlemaps

Projektet ska uppmuntra eleverna att utforska Europas rika och mångsidiga kulturarv, att reflektera över dess roll i våra liv och öka acceptansen och förståelsen för varandra.

– Eleverna har visat stort intresse och totalt 20 elever har lottats ut att delta i projektet under två år. Vi kommer att åka på fyra olika resor, tre vandringar och ett besök i EU-parlamentet i Bryssel. Det kommer att ge eleverna stärkt kamratskap och upplevelser långt utöver det vanliga som de kan bära med sig hela livet, säger Daniel Annelind, lärare på Grubbeskolan.

Grubbeskolan arbetar aktivt för att utvidga kontaktnätet genom olika internationella projekt och har som långsiktigt mål att alltid kunna erbjuda elever att delta i ett europeiskt projekt. Olika projekt bidrar till utveckling av nya metoder för undervisning, starkare skolidentitet och stolthet för skolan. Inför läsåret 20/21 är förhoppningen att ytterligare ett Erasmusprojekt blir godkänt och kan genomföras på skolan.

Följ resan, som påbörjas måndag 11 november 2019, på skolans instagram:
@studierpagrubbe

Fakta:
HIKE står för Heritage Identity Knowledge Exploration och finansieras genom Erasmus projektmedel. Skolor blir genom projektet del av en europeisk gemenskap där eleverna får ta del av respektive lands kulturarv främst genom vandringar i de olika deltagarländerna. Deltagare förutom Sverige är Tyskland (Hildburghausen) och Frankrike (Réunion).

Kontakt:
Daniel Annelind