I förskoleklassen betonas gruppens betydelse för att var och en ska må bra och göra bättre ifrån sig. Arbetssättet präglas av lust och lek, sätter individen i centrum, utgår från barnens egna förutsättningar och behov och tar tillvara på deras möjligheter och kapacitet.Verksamheten bedrivs med förskolans förhållningssätt till kunskap och lärande.
Barn lär sig mycket av varandra i grupp, att vara bra kamrater, att kunna se till andras behov och att vara bra lagspelare. Förskoleklassen ingår i arbetet för att alla barn ska utveckla sina kunskaper och färdigheter. Den förberedande läsningen och skrivningen och andra uppgifter som väntar i skolans värld, finns hos oss.
Under skoldagen samarbetar fritids med förskoleklasserna och skolan i olika former. T.ex. under lektioner, raster och med de gemensamma aktiviteterna under läsåret. Med samarbetet får vi en helhetssyn på barnen. Det innebär också att det finns fler vuxna kring barnen.
Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära. Den ska ta hänsyn till elevernas behov, erfarenheter och tänkande, samt anpassas till att elever har olika förutsättningar.
Verksamheten handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete. Fritidshemmet har också ett uppdrag att samverka med förskolan, förskoleklassen och skolan för elevens bästa i ett helhetsperspektiv.
Grisbacka skola har fritidshem som är kopplade till sina egna klasser i årskurserna F-3. På Grisbacka skola finns 5 avdelningar: Fjärilen, Ugglan, Humlan, Svalan A och Svalan B. Klubben är vår fritidsklubb som tar emot barn från årskurserna 4–6.