Färdighetsprov

Kontakta Backens skola F–6

Backens skola F–6

Besöksadress: Backenvägen 109

Så här går färdighetsprovet till

Umeå Musikklasser 4-6

Färdighetsprovet består av två olika delar, den ena enskilt och den andra i liten grupp tillsammans med 2-3 andra sökande.

Enskild träffen

Under den enskilda träffen kommer du sjunga för oss. När du sjunger lyssnar vi efter hur väl du kan hålla en melodi på egen hand samt din förmåga att härma toner och melodier med din röst.

Provet består av dessa delar:

• sjunga "Vem kan segla" till pianokomp på olika sätt, t.ex. genom att turas om.
  • sjunga den sång du valt av de fem förslagen vi skickar ut till dig i förväg.
    Du sjunger sången a capella (utan pianokomp).
  • sjunga en känd visa från olika starttoner utan stöd från pianot.
  • härma korta melodislingor

Gruppmoment

Under gruppmomentet kommer du visa din förmåga att känna puls, härma rytmer samt hur väl du kan hålla din egen rytmstämma när du spelar tillsammans med andra.

Provet består av dessa delar:

• Använda kroppen som rytminstrument (Body percussion) till förinspelad musik.
  • Härma olika rytmer på en liten handtrumma.
  • Spela den rytm som vi visar dig om och om igen till förinspelad musik utan att förvirras av andra rytmer i rummet.

Brev

När du kommer till färdighetsprovet vill vi att du har med dig ett brev där du berättar lite om dig själv, och varför du vill gå musikklass.

Vill du veta mer? Kontakta musiklärare Johanna Fahlén

Umeå musikklasser 7-9

Grubbeskolan har musikklasser i årskurs 7–9. På Backens skola finns musikklasser i årskurs 4-6 och därifrån går ca 20 - 25 elever vidare till musikklass i årskurs 7. På Grubbeskolan tar vi emot 30 elever i musikklass, så 5-10 platser finns lediga att söka till.

Du som söker träffar musiklärarna för ett färdighetsprov. Där testas din musikalitet och dina förutsättningar för att gå musikklass.

Sång

På färdighetsprovet sjunger och spelar vi tillsammans. Du förbereder dig genom att lära dig sången ”Sov du lilla videung”. När du sjunger den kompar vi dig på piano. Vi vill också att du förbereder en valfri sång. Det kan vara vilken typ av sång som helst, bara du gillar den. Den sången sjunger du till eget komp eller a cappella (utan komp).

Instrument

Du kommer att få visa om du kan spela ackord på gitarr och piano och prova spela ett enkelt trumkomp. Om detta är nytt för dig visar vi dig hur man gör.

Om du kan spela något annat instrument vill vi gärna se det också.

Brev

Vill du veta mer? Kontakta musiklärare Johan Sellman