Kontakta Stöcksjö

Stöcksjö

Besöksadress: Stöcksjö Norra Byväg 40

På Stöcksjö förskola och skola har vi en unik möjlighet att kunna följa barnen från det att de börjar förskolan till dess att de lämnar oss efter årskurs 6. Stöcksjös förskola har fyra avdelningar; Viljan, Modet, Glädjen och Lusten. Vi har fyra avdelningar med barn i åldrarna 1–5 år. Här finns naturen runt knuten.

Vi sätter stort värde på likabehandling, digitala verktyg och hållbar utveckling. Var fjärde vecka träffas vi pedagoger i grupper inom dessa områden för att utveckla arbetet. Våra fyra avdelningar har gemensamma aktiviteter såsom Bamseloppet, baklängesdagen, pride, förskolans dag, skräpplockardagar, midsommar samt sommarfesten. Vi har gemensamma traditioner kring bland annat halloween, jul, påsk och FN veckan.

, 338.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Läs mer om Stöcksjö skola Öppnas i nytt fönster.

Introduktion

Introduktionen tar cirka 7 dagar i anspråk då ni föräldrar ska vara anträffbara och ha möjlighet att komma till förskolan vid behov. Förskolan ska ansvara för att barn tillsammans med sina föräldrar får en god introduktion i verksamheten. Introduktionsschemat är ett förslag och givetvis tar vi hänsyn till om ert barn behöver mer tid på sig innan ni som föräldrar lämnar. Alla barn är olika. Det är viktigt att ditt barn får den tid han/hon behöver för att känna sig trygg i den nya värld förskolan är.

Din roll som förälder

De första dagarna är du som förälder mer delaktig, lär känna den nya miljön, pedagogerna och de andra barnen tillsammans med ditt barn. Genom att du är positiv och aktiv hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är en rolig plats att vara på. Genom förälderns delaktighet skapas en trygghet hos barnen, samtidigt som du som förälder får en insyn i förskolans verksamhet.

Pedagogens roll
Vi pedagoger på avdelningen har gemensamt ansvar för ert barn. Under den första tiden på förskolan bygger verksamheten på att skapa trygga relationer till pedagoger, miljön och kamraterna samt att komma in i rutinerna. Det är också viktigt att ni föräldrar känner er trygga med vår förskola. Ställ gärna frågot till oss i personalen om det är någonting som oroar er eller som ni funderar över.

Senast uppdaterad: 25 september 2023
Sidan publicerad av: Linus Sjöström