På den gamla tomten bredvid Grubbeskolan står nu nya förskolan Kungsgården med åtta avdelningar på två plan. Förskolan är byggd enligt funktionsprogrammet med en entré, stora fönster med ljusinsläpp och en trästomme för minskad klimatpåverkan.
Förskolan har en av Umeås största utemiljöer med träd, kullar, gångar och buskage som bildar rum och flera platser för lek och lärande. Gården ingår i ett forskningsprojekt med Umeå universitet för att utveckla utemiljöer för hälsa, relations skapande och lärande. Förskolan har även produktionskök som tillagar mat till förskolan och levererar till närliggande skolor.
På Kungsgården är trygghet och tillit grunden i allt lärande. Här har alla barn, vårdnadshavare och pedagoger inflytande i verksamheten. Våra pedagoger utgår hela tiden från barnens egna behov. Barn lär sig i samspel med andra och vi erbjuder kreativa aktiviteter över dagen. När barn ges tillfälle att prova och undersöka om och om igen lär de sig på ett lustfyllt sätt. Avdelningarna ligger placerade två och två och samarbetar med varandra i storarbetslag. På avdelningen låter vi barnens nyfikenhet och intressen styra projekten. En gång per termin bjuds alla vårdnadshavare in till förskoleråd för att diskutera bland annat barngrupper, utemiljö, säkerhet och verksamhetsfrågor.
Att börja förskolan är för vissa som att kliva in i en ny och spännande värld, andra har redan erfarenhet av vad det innebär. Vårt mål med föräldraaktiv introduktion är att barnet ska känna trygghet och att vårdnadshavaren får inblick i verksamheten. Under dessa dagar får pedagogerna möjlighet att lära känna barnet och er vårdnadshavare.
Läs mer om hur introduktionen går till hos oss.
På Kungsgården står lärandet i centrum. Här finns ett rikt utbud av matematik- och språkmaterial i form av språkpåsar, matematik ryggsäckar, pedagogiska appar på lärplattan, med mera. I den dagliga verksamheten lär sig barnen matematik, språk, kommunikation, naturvetenskap och teknik när vi till exempel spelar spel, lägger pussel, sjunger och spelar musik, dukar, promenerar och har samling. De lär sig mönster, antal, form och längd i många olika sammanhang under dagarna.
Vi tänker att vägen är viktigare än målet och att kreativiteten kommer från barnen och inte genom färdiga lösningar från oss vuxna. Därför utvecklar vi barnens estetiska uttrycksformer i till exempel vår ateljé där barnen har möjlighet att prova ett större utbud av tekniker och material.
På Kungsgården finns en kreativ och lustfylld miljö. Förutom vår stora nya utemiljö med växtlighet, träd och kullar har vi nära till naturområden och den fina Umeälven. Vår miljö utformas så att den inbjuder och lockar till lek, samspel och lärande. Den ska vara tillåtande, tillgänglig, utmanande, kreativ och lustfylld – både ute och inne. Granne med förskolan ligger även Grubbebiblioteket dit barnen och pedagogerna går för att läsa och låna böcker.
Vi använder både lärplattor och projektorer i det dagliga arbetet där barnen är producenter – inte konsumenter. På Kungsgården får barnen prova på enkel programmering, och alla våra filmer och foton, reflektioner med barn samt dokumentation av utvecklingssamtal sker digitalt.
Kungsgården är certifierad för hållbar utveckling och satsningarna på miljön visar sig i val av material, återbruk och återvinning. På Kungsgården försöker vi att arbeta så hållbart som möjligt. Vi minskar våra inköp genom att satsa på kvalitet i stället för kvantitet, vi ökar användandet av naturmaterial, minskar antalet utskrifter genom att använda lärplattor och vi lagar det som går sönder – gärna tillsammans med barnen.