Kontakta Korallen

Korallen

Besöksadress: Bygdegårdsvägen 5

Om oss

Vi vill förbereda barnen i sitt lärande så de får en god grund att stå på. Vår förskola är en verksamhet där barnen utvecklas, lär sig hänsyn och kamratskap och där glädje och kreativitet ses i vardagen.

Vårt miljöarbete

Korallens hjärtan innefattar de tre perspektiven social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Gula hjärtat - Vi är rädda om våra saker
Röda hjärtat - Vi är rädda om oss själva och varandra
Gröna hjärtat - Vi är rädda om vår natur

Språk och kommunikation

Genom att använda oss av verbal kommunikation, kroppsspråk, miner, gester, sång, rörelse samt tecken som stöd kan barngruppen stimuleras och utmanas i sitt språk och i sin kommunikationsutveckling.

Det sker genom att föra en daglig dialog med varje barn, exempelvis vid måltider, i leken, i hallen vid av- och påklädning. På våra samlingar i både stor och liten grupp utmanar vi varje barn att använda sitt språk och kommunikation efter sin förmåga. Tecken som stöd används för att förstärka språket, varje barn måste få sin röst hörd.

Matematik

För att förstå matematik måste det ske med hela kroppen och alla sinnen. Några exempel på hur vi arbetar för att utmana och utveckla barnens matematiska tänkande är genom undersöka allt i vår vardag:

• olika längd, stor, liten, bred, smal med mera.
  • sortera klossar efter färg/form
  • bygga koja
  • rita
  • jämföra spadar och hinkar utifrån färg, form och storlek
  • räkna barnen i samlingen – sjuka, friska, lediga, fler än/färre än
  • undersöka och jämföra olika former i naturen
  • nästan allt vi gör handlar om matematik.

Barnens arbetsmiljö

Förskolans målsättning är att barnen ska äga miljön. Ett exempel på det är när barnen oavsett ålder plockar fram och använder det material som de för tillfället vill ha.

Senast uppdaterad: 3 oktober 2023
Sidan publicerad av: Linus Sjöström