Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande i en pedagogisk verksamhet där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. På förskolan utgår vi ifrån att alla barn är kompetenta och har en egen vilja och kraft att utvecklas. Lust och glädje ska genomsyra barnens utveckling och lärande.
Dagarna på förskolan ska genomsyras av glädje i leken, möten, skapande och lärande. I glädje hittar vi lösningar och vågar utmana oss själva att prova på det som är nytt.
Vårt mål med introduktionen är att barnet ska känna trygghet och att vårdnadshavare ska få en inblick i vår verksamhet. Förskolans pedagoger får under introduktionsperioden möjlighet att lära känna barnet och dess vårdnadshavare. Tiden kan variera, men som vårdnadshavare får man räkna med cirka två veckor. Hur lång inskolningsperioden blir beror oftast på barnets tidigare erfarenheter.
Det kompetenta barnet, utforskande, nyfikenhet, jag vill och jag kan!, lek och samspel – barn lär av varandra, tydlighet och tillgänglighet, reflektion, fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet, fantasi, delaktighet, leka, lära, tänka, känna, prova, respektera, ansvara, undersöka, se samband, argumentera, förmedla, konstruera, kommunicera, lyssna, ställa frågor, förhandla med mera. Förmågor att träna i varje stund.
Förskolan Flurkmark erbjuder ett lustfyllt lärande i en trygg, lockande och utmanande miljö.